Abstract:
کج فهمی به ساختار دانشی اطلاق می شود که در بافتهای گوناگون فعال میشود و در مقابل تغیر مقاوم است و یکی از مهمترین عواملی است که مانع یادگیری معنیدار و دائم دانشآموزان میشود. در نتیجه برای معلمان ضروری است که از این کج فهمیها اطلاع داشته باشند تا در فهم عمیق مطالب دانشآموزان را یاری کنند. هدف از ارائه این مقاله بررسی و یافت کج فهمیهای دانشآموزان در زمینه سوختن مواد و همچنین تفاوتهای سوختن کامل و ناقص مواد است. در این تحقیق فرآیند انجام شده در مدارهای الکترونی در هنگام تولید نور و شعله در حین سوختن بحث شده است تا مواردی که دانشآموزان در فهم آن دچار مشکل هستند مشخص شود. به این منظور کج فهمیهای مربوط به سوختن پژوهشی در بین سی و هشت نفر از دانشآموزان رشته تجربی پایه دهم تا دوازدهم مدرسه الزهرا بخش خواجه، استان آذربایجان شرقی انجام شد. نتایج نشان داد که دانشآموزان در تشخیص تفاوتهای بین سوختن ناقص و کامل و مواردی از این دست دچار ابهام و کج فهمی هستند. 52 درصد از دانشآموزان متوجه شدند که انرژی حاصل از سوختن کامل بیشتر از انرژی حاصل از سوختن ناقص است و بقیه در تشخیص تفاوتهای سوختن ناقص و کامل دچار ابهام هستند. 21 درصد از دانشآموزان گمان میکنند که تنها ترکیبات کربندار هستند که توانایی سوختن دارند. در این پژوهش سعی شده تعدادی از این کج فهمیها ذکر شود تا مورد توجه معلمان قرار گیرد.
Misconceptions refer to the structure of knowledge that is activated in various contexts and is resistant to change. In other words, any kind of scientific flaw in a person's knowledge structure is called a misunderstanding. A misunderstanding refers to previous notions, non-scientific thoughts and beliefs, and mixed concepts and shows a state in which students' opinions are completely contrary to modern scientific interpretation. And it is also one of the most important factors that prevent students from meaningful and permanent learning. As a result, it is necessary for teachers to be aware of these misunderstandings in order to help students understand the material in depth. In order to investigate the misunderstandings related to burnout, a research was conducted among thirty-eight experimental students (all three grades) of Al-Zahra school. In this survey, it was found that students have confusion and misunderstanding in distinguishing the differences between incomplete and complete burning and such cases. In this research, we have tried to mention some of these misunderstandings in order to attract the attention of teachers.