Abstract:
با شیوع ویروس کرونا، تعطیل شدن مدارس و محدود شدن کودکان در خانه به دلیل کاهش امکان تخلیه هیجانی، بازی و سرگرمی و محدودیت در استفاده از شرایط درمانی و بهداشتی، چالشهای زیادی برای کودکان بیشفعال به وجود آمده است. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف از این پژوهش، بررسی حالات خلقی و رفتاری در کودکان دبستانی با اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی، در دوران شیوع کرونا بود. این پژوهش مطالعهای کیفی از نوع پدیدارشناسی بود که جامعۀ آماری آن را مادران کودکان بیشفعال ساکن شهر گلدشت اصفهان تشکیل دادند. در این مطالعه 15 نفر از مادران کودکان بیشفعال، با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبۀ نیمه ساختاریافته استفاده شد و این روند تا مرحلۀ اشباع دادهها ادامه یافت و در نهایت دادهها با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی ون منن تجزیه وتحلیل شد. مضامین بهدستآمده شامل 8 مقولۀ اصلی سستی و عدم انگیزه، کاهش کنترل هیجانی، تأثیر انگیختگی روانی مادر، مشکلات محیطی، کاهش تفریح و بازی، افت پیشرفت تحصیلی، تغییرات در میزان خواب و تغذیه و کاهش تعاملات اجتماعی بود. نتایج یافتهها نشاندهندۀ تشدید علائم بیشفعالی در دوران شیوع کروناست. با توجه به یافتهها، این پژوهش در شناخت بیشتر عوامل تأثیرگذار بر اختلال بیشفعالی، میتواند راهگشا باشد.
With the Coronavirus outbreak, closure of schools and the restriction of children to the house, several challenges have been encountered due to fewer possibilities of releasing excitement, playing, entertainment and limited use of therapeutic and hygienic facilities. Loss of daily routine life and social interaction can act as potentially dangerous factors in regards with mental health problems, and exacerbate ADHD symptoms. Due to the significance of this matter, the goal of this study was to examine the behavioral, communicational, and environmental conditions in primary school children with ADHD during the Covid-19 outbreak. This project was a qualitative study of the phenomenology type in which statistical population consisted of mothers of hyperactive children living in Goldasht, Isfahan. in this study 15 mothers with hyperactive children were chosen in a targeted manner with the snowball sampling method. Data was collected using the semi-structured interview method, and this procedure continued to the point of data saturation and finally, the data were analyzed using the Van Manen Phenomenology Data Analysis method. The obtained contents consist of the following eight main items: lethargy and lack of motivation, decreased control of excitement, mental affect arousal of the mother, environmental problems, reduced fun and games, slumping in educational progress, changes in the amount of sleeping and eating, and reduction in social interactions.The obtained results show an exacerbation of ADHD symptoms during the Corona outbreak. According to the results, this project can facilitate better understanding of the factors affecting hyperactivity.
Machine summary:
بهطورکلی نتایج نشان داد که شرایط شیوع کرونا باعث تشدید علائم در کودکان بیشفعال نسبت به حالت عادی شده است (2020 Zhang & et al,)؛ و (2020 Cortes & et al)، به شواهدی دست یافتند مبنی بر اینکه کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی در برابر پریشانی ناشی از همهگیری و فاصلهگذاری فیزیکی آسیبپذیرند و ممکن است مشکلات رفتاری بیشتری را نشان دهند و بر اساس پژوهشی دیگر، قرار گرفتن در معرض استرس، تشدیدکنندۀ علائم در کودکان بیشفعال است (Colomer-Diago, Miranda-Casas, Herdoiza-Arroyo & Presentación-Herrero, 2012 ).
شواهد موجود حاکی از مواجه شدن روزافزون دانشآموزان با فرسودگی تحصیلی، افت تحصیلی و ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل است (Kordi, Mohamadirizi, Shakeri, ModarresGharavi & Salehi Fadardi, 2015; Hedayati Manzour, Mohamadian Shamim & Sharifi Rahnmo, 2017) و این مسأله ضرورت شناسایی عوامل مؤثر بر اشتیاق تحصیلی را دوچندان میکند برای نمونه میتوان به شواهد پژوهشی زیر اشاره نمود: براساس آمار منتشر شده توسط مرکز پژوهشهای مجلس (Research Center of the Islamic Consultative Assembly, 2018)، ملیون کودک و نوجوان 6 تا 19 ساله بازمانده از تحصیل و سه ملیون کودک و نوجوان کار در کشور ایران وجود دارد که یا اصلاً به مدرسه نرفتهاند و یا در طول سالهای تحصیلی به دلایل مختلف از تحصیل بازماندهاند؛ یعنی 3/2 میلیون نفر فرصت بزهکاری، از دست رفتن دستکم 3/2 میلیون فرصت برای افزایش تولید مادی و معنوی کشور، یعنی 3/2 میلیون نفر که به خاطر بهرهمند نبودن از حقوق اولیۀ خویش سرخورده شدهاند.