Abstract:
مولوی بیشک مشهورترین شاعر قرن هفتم است که بخش عظیمی از گنجینۀ ارزشمند معارف الهی و احادیث را در ادبیات فارسی به خود اختصاص دادهاست. او در آثار خود در برخی موارد برداشتهایی متفاوت از احادیث میکند که بیانگر تسلّط فراوان شاعر به علوم اسلامی و روایات است. تاویل های وی در آثار منثور مشخصا مجالس سبعه و فیه مافیه نشاندهندة احاطۀ شاعر به معارف الهی بهویژه علوم مرتبط با حدیث است. موضوع برداشتهای دیگرگونۀ مولوی، بیشتر پند و اندرز، عبرت، تمسّک و توکّل به خداوند، عدم پیروی از هوای نفس و مذمت دنیاست. درک دقیق این نوع از احادیث در نثر مولوی گاهی لازمهاش فهم معانی غیرحقیقی کلام او است. این برداشتهای متفاوت گاهی به جای افراد و اشیا و اموری مانند آنها در کلام خود را نشان میدهند. درک سخن مولوی در بسیاری از امور بدون آگاهی داشتن از این تاویلها غیرممکن به نظر میرسد. هدف پژوهندگان در این تحقیق نشاندادن این موارد است که مولوی بسته به شرایط گوناگون، گاهی تاویل متفاوتی از یک حدیث ارائه میدهد. در این تحقیق سعی شدهاست تا با اشاره به سخنانی که در بردارندة یکی از برداشتهای دیگرگونه است، خواننده در فهم سخن مولوی یاری داده شود.
The quest for liberation is one of the queries that has been widely reflected in the sayings of Sufism and the elders of Khorasan. In this research, the issue of emancipation, which has been addressed in several verses of the Qur'an and on the other hand has been the concern of the people of knowledge and the wise master in different times and places, is studied in the important mystical school and region of Khorasan. After stating the introductory topics and generalities of the subject, we examine the history of the idea of liberation in Khorasan Sufism and the evolution of the idea of liberation in the words and teachings of the ancient elders of Khorasan and Qoms.The idea of liberation from the world is seen in the first ascetic experiences of Khorasan and the forefront of Khorasan spirituality up to the time of Rumi and has always been an indisputable principle for all of them. But the idea of self-liberation and death in life overlaps with words such as nothingness, annihilation and survival, liberation, self and unconsciousness, death and rebirth, and fascinating songs such as Sobhani and Ana al-Haq. The historical course and spiritual journey of the idea of liberation in Khorasan mysticism begins with liberation and freedom based on asceticism, worship and austerity, and through its evolution and expansion reaches romantic liberation (the way of love) and the destruction of the lover in the beloved