Abstract:
پژوهش حاضر با فرض وجود عارضه در خطمشیگذاری تخصیص منابع در نظام بانکهای دولتی کشور، با هدف عارضهیابی آن اجرا شده است. این پژوهش برمبنای هدف، کاربردی است و طی 3 گام و یک فرایند چندمرحلهای اجرا شده است. گام نخست، شناخت و تبیین طرح پژوهش انجام شد. در گام دوم، با توجه به یافتههای گام نخست، ابتدا مصاحبهها تدوین شد و در ادامه با استفاده از رویکرد کیفی (روش دلفی) به مدلسازی وجوه مختلف عارضهیابی و پیادهسازی خطمشیهای حوزه منابع پولی و تخصیص آن پرداخته شد. خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی در موضوع پژوهش و نیز خبرگان بانکهای ملی و سپه، جامعه مدنظر بودند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند ارجاعی، 15 نفر در این بخش انتخاب شد. اصلیترین ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه عمیق بود. برای افزایش اعتبار درونی، از روشهای مثلثی، بررسیهای اعضا و بررسی زوجی استفاده شد که ضریب کاپای محاسبهشده 87درصد توافق را نشان داد. بر اساس یافتهها، آسیبها و عوارض تحت عناوین مجریان خطمشی، ساختار قوانین و سازمانهای اجراکننده خطمشی، منابع و امکانات، سیاستهای سازمانی، سیاستهای قانونی، فساد سیستمی، گروههای فشار، ذینفعان وابسته، شاخصهای اقتصادی و فرایندهای داخلی، آسیبهای فرایند خطمشیگذاری شناسایی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که ساختار نظام بانکی به تغییرات اساسی نیاز دارد؛ از این رو، باید ساختار جدید متناسب با اهداف تعریفشده در قانون برای سازمان، بازطراحی و نیروی انسانی و تشکیلاتی متناسب با آن جذب شود تا در بستر مناسب جدید، قوانین و سیاستگذاریها بهخوبی اجرایی شود.
The current research has been carried out with the aim of finding complications in the policy of resource allocation in governmental banks. This research is practical based on its aim and was implemented in three steps through a multi-stage process. The first step was to identify and explain the research plan. In the second step, according to the findings of the first step, the interviews were compiled first, and then, using the qualitative approach (Delphi method), the modeling of various aspects of problem solving and the implementation of policies in the field of monetary resources and its allocation were discussed. Academic experts and experts in the subject of the research, as well as experts from Bank Melli Iran and Sepah Bank, made up the sample. Using purposive sampling, 15 people were selected in this department. The main tool of data collection was in-depth interviews. To increase the internal reliability, triangular methods, member checks, and pairwise checks were used, which showed the calculated Kappa coefficient of 87% agreement. Based on the findings, damages and complications under the headings of policy implementers, structure of laws and policy implementers, resources and facilities, organizational policies, legal policies, systemic corruption, pressure groups, related stakeholders, economic and internal processes indices, the damage of the policy making process were identified. The results revealed that the structure of the banking system needs fundamental changes. Therefore, the new structure should be adapted to the goals defined in the laws for the organization, and human resources should be recruited based on that, so that the laws and policies can be implemented well in the new context.