Abstract:
آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در پرورش دانش آموزان دارد. این سیستم می تواند بر تمامی ابعاد
کودکان تاثیرات مطلبوب و نامطلوبی برای همیشه بر جا بگذارد. آموزش و پرورش بر آرامش روان کودک
و رفتار شهروندی آنها تاثیر می گذارد این پژوهش با هدف بررسی رابطه خودپنداره و اعتماد تحصیلی با
نقش واسطه ای انگیزه ی پیشرفت در راهبردهای یادگیری دانش آموزان متوسطه دوم شهریار تهران
انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی
1041 که از بین آن - دانش آموزان دوره ی متوسطه ی دوم شهر شهریار تهران در سال تحصیلی 1042
ها و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، تعداد 364 نفر به عنوان نمونه آماری
انتخاب شدند. ابزارجمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه های راهبردهای یادگیری بوفارد و
همکاران ) 2441 (، خودپنداره تحصیلی لی یو و وانگ ) 2440 ( و انگیزه ی پیشرفت هارتر ) 1961 ( بود
که روایی و پایایی آن ها به ترتیب با استفاده از روش های تحلیل گویه و آلفای کرونباخ محاسبه و تایید
شد .نتایج حاکی از آن بود که بین دومتغیر خودپنداره و انگیزش تحصیلی و اعتماد تحصیلی با
راهبردهای یادگیری همبستگی مثبت و معنادار و قابل توجهی وجود دارد و همبستگی اعتماد تحصیلی
بیشتر از خودپنداره و انگیزش تحصیلی گزارش شده است. همچنین بین این دو متغیر با پیشرفت
4- دیده می شود که نشان میدهد در صورتی که / 4- و 272 / تحصیلی همبستگی منفی به میزان 004
دانش آموزان از خودپنداره و انگیزش تحصیلی خوبی برخوردار باشند و آمادگی های لازم برای اعتماد
تحصیلی فراهم باشد پیشرفت تحصیلی آنها کم خواهد شد و در نهایت با توجه به ضریب همبستگی
منفی و معنادار بین پیشرفت تحصیلی و راهبردهای یادگیری، میزان یادگیری آنها افزایش خواهدیافت.
Machine summary:
آموزش و پرورش بر آرامش روان کودک و رفتار شهروندي آنها تاثير مي گذارد اين پژوهش با هدف بررسي رابطه خودپنداره و اعتماد تحصيلي با نقش واسطه اي انگيزه ي پيشرفت در راهبردهاي يادگيري دانش آموزان متوسطه دوم شهريار تهران انجام شد.
بنابراين اين پژوهش درصدد پاسخگويي به اين سؤال است که چه رابطه -ي آماري معناداري بين خودپنداره و اعتماد تحصيلي با نقش واسطه اي انگيزه ي پيشرفت در راهبردهاي يادگيري دانش آموزان متوسطه دوم شهريار تهرانوجود دارد؟ پيشينه پژوهش چشم آذر، طالع پسند و ستوده (١٤٠١) پژوهشي با عنوان اثربخشي آموزش سبکهاي يادگيري شناختي وارک و راهبردهاي فراشناختي بر انگيزه تحصيلي دانش آموزان و با جامعه آماري کليه دانش آموزان متوسطه پسر شهر تهران در سال تحصيلي ١٤٠٠ – ١٣٩٩ انجام دادند.
١ -RrdDQ %rDWVFK-+LQHV DQd 9HrQRQ-)HDJDQV ٢ *XD\MRrLQ/LWDOLHQ+RZDrd & *LOEHrW قدم پور، گراوند و سبزيان (١٣٩٩) پژوهشي با عنوان رابطه سبک هاي يادگيري با انگيزه پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه استان لرستان انجام دادند.
هم چنين بين اين دو متغير با پيشرفت تحصيلي هم بستگي منفي به ميزان ٠/٥٥٠- و ٠/٢٧٢- ديده مي شود که نشان ميدهد در صورتي که دانش آموزان از خودپنداره و انگيزش تحصيلي خوبي برخوردار باشند و آمادگي هاي لازم براي اعتماد تحصيلي فراهم باشد پيشرفت تحصيلي آنها کم خواهد شد و در نهايت با توجه به ضريب همبستگي منفي و معنادار بين پيشرفت تحصيلي و راهبردهاي يادگيري، ميزان يادگيري آنها افزايش خواهديافت .