Abstract:
یکی از اصلیترین حوزههای قابل تغییر و تحول در دنیا، پوشاک است که با اعتنا به عرضه هر روزه سبکها و طرحها برای زنان در این بین پوشش زنان نسبت به مردان تغییرات بیشتری داشتهاست. در هر دورهای از تاریخ، پوشش نیز دچار تنوع و تحولات بسیاری شدهاست، اما در طی زمان و دورههای مختلف و با گسترش فناوری در زمینه لباس و پوشش تغییرات بسیاری ایجاد شدهاست. منظور از رمزگان لباس یا نوع پوشش، توجه به سبک پوشش آن است. دستهبندی که از نوع پوشش ارایه میگردد، مربوط به نحوه نمایش افراد در فیلمها و سریالهای ایرانی است. در دهه هفتاد، تحول دوبارهای در مد ایرانی ایجاد شد و در دهه 80 به دلیل اینترنت و بازگشایی دریچه عظیمی از ارتباطات به روی جوانان، مد شکل غربی به خود گرفت و تحول نامنظم و گستردهای ایجاد شد. بخشی از هویت طبقه اجتماعی، متعلق به پوشش زنان است. با توجه به مطالعات و بررسیهای انجام شده در این زمینه، پوشش زنان در قالب یک هنجار تعریف شدهاست. در ایران پس از انقلاب، در زمینه فرم لباس اجتماع زنان تحولاتی اتفاق افتادهاست. از دهه 70 به بعد، با انقلاب در پوشش زنان کوتاه شدن قد مانتوها، اضافه شدن چاک، استفاده از تزیینات، مدلهای کوتاه، حذف کامل دکمهها و... در دهههای پس از آن، از بیشترین تحولات لباس اجتماع زنان محسوب میشود. این تحولات همراستا با وقایع اجتماعی مختلفی رخ داد که مهمترین آنها بعد از انقلاب، جنگ تحمیلی و تغییر دولتها و روابط سیاسی با غرب و رواج اینترنت و شبکههای اجتماعی و ماهوارهای را میتوان نام برد. پژوهش حاضر نشان میدهد که تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی بر نحوه حضور، فعالیت و پوشش زن در سینمای پس از انقلاب تاثیر بسزایی داشتهاست و همچنین تاریخ سینما حاکی از آن است که نحوه پوشش و بازنمایی تصویر زن ارتباط تنگاتنگی با نقش آن شخصیت در فیلم دارد و همچنین از عناصر اصلی ساخت فیلم است.
One of the main areas that can be changed and transformed into the world is clothing, which has seen more changes in women’s clothing compared to men’s clothing due to the daily supply of styles and designs for women. In every period of history, clothing has undergone many changes and changes, but during different periods and with the development of technology, many changes have been made in the field of clothing and clothing. Paying attention to the style of the cover is what the code of clothes or type of cover means. The way people are depicted in Iranian movies and series is related to the category provided by the type of coverage. In the 70s, there was another transformation in Iranian fashion, and in the 80s, due to the Internet and the opening of a huge window of communication with the youth, Western fashion took on a massive and irregular transformation. Women’s clothing is a component of social class identity. The definition of women’s clothing as a norm is based on the studies and surveys conducted in this field. Women’s clothing in Iran has undergone changes after the revolution. From the 70s onwards, with the revolution in women’s clothing, the shortening of coats, the addition of chucks, the use of decorations, short models, the complete removal of buttons, etc., in the decades after that, is considered one of the most significant changes in women’s clothing. These developments occurred in line with various social events, the most important of which are after the revolution, the imposed war the change of governments and political relations with the West, and the spread of the Internet, social, and satellite networks. The current research shows that the political, social, and cultural developments have had a significant impact on the presence, activity, and clothing of women in post-revolutionary cinema, and the history of cinema indicates that the manner of covering and representing the image of a woman is closely related to the role of that character in the film. It is also a crucial component of filmmaking.
Machine summary:
پژوهش حاضر نشان مي دهد که تحولات سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي بر نحوه حضور، فعاليت و پوشش زن در سينماي پس از انقلاب تاثير بسزايي داشته است و هم چنين تاريخ سينما حاکي از آن است که نحوه پوشش و بازنمايي تصوير زن ارتباط تنگاتنگي با نقش آن شخصيت در فيلم دارد و همچنين از عناصر اصلي ساخت فيلم است .
در دهه هاي پس از آن از بيشترين تحولات لباس اجتماع زنان محسوب مي شود که اين تحولات هم راستا با وقايع اجتماعي مختلفي رخ داد که مهمترين آن ها بعد از انقلاب ، جنگ تحميلي و تغيير دولت ها و روابط سياسي با غرب و رواج اينترنت و شبکه هاي اجتماعي و ماهواره اي را مي توان نام برد (اسدي فارساني و نجفي معتمد، ١٤٠٠).
پيشينه پژوهش پژوهش هاي زيادي در زمينه مطالعه پوشش زنان ايراني طي ادوار تاريخي و همچنين بررسي پوشش اجتماعي زنان با توجه به فرهنگ و دوره هاي مختلف در ايران انجام شده است که موارد زير را مي توان به عنوان پيشينه براي آن دانست .
خانيکي ، گوهريان و رهبر (١٣٩٢) در مقاله اي با عنوان «تصوير ستاره در سينماي ايران (مطالعه موردي ستاره زن نيمه دوم دهه ٧٠)»، تحولات اجتماعي به خصوص در مورد زنان در دهه هاي ١٣٦٠ تا ١٣٧٠ ايران را بررسي کرده اند.
همچنين اسدي فارساني و نجفي معتمد (١٤٠٠) در مقاله اي با عنوان «عوامل اجتماعي موثر در تحولات لباس اجتماعي زنان ايراني بعد از انقلاب ٥٧»، به نحوه بررسي پوشش زنان از دهه ٧٠ به بعد در ايران پرداخته اند.