Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درسافزار آموزش مهارت طناورزی و نقش آن بر عملکرد روانی- حرکتی فراگیران بود. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعهء آماری، شامل تمامی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 96- 1395 بود. برای انتخاب نمونهء آماری با استفاده از روش خوشهای تصادفی، 70 نفر از دانشآموزان انتخاب شدند که 35 نفر در گروه آزمایش و 35 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامهء محققساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن را متخصصان تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد. ابتدا از گروههای آزمایش و گواه پیشآزمون گرفته شد، سپس درسافزار آموزش طناورزی به مدت 10 جلسه 45 دقیقهای برای گروه آزمایش اجراشد، اما گروه گواه با روش سنتی آموزش دیدند و پس از پایان دورهء آموزشی، از هر دو گروه پسآزمون بهعملآمد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین عملکرد فراگیران آموزشدیده، بر اساس درسافزار آموزش مهارت طناورزی و طرح رایج، تفاوت معنیدار وجود دارد.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the jump rope skills' instruction and its role on psychomotor performance of students. To attain this aim, researchers used quasi pre and post-test experimental method with experimental and control groups. The statistical population included all the fourth grade boy students of elementary schools in Kermanshah studying in academic year 2016-2017. Seventy students were selected through randomized cluster sampling as the experimental (35 students) and control groups (35 students). The instrument was a research-made questionnaire that experts approved its face and content validity and its reliability was computed 0.82 by Cronbach's alpha test. First, we the experimental and control groups were given a pretest. Then, the treatment was conducted for 10 sessions of 45 minutes for the experimental group, but the control group was instructed through the traditional method and after the end of the course, both groups were tested by an achievement test. The results showed that there is a significant difference between the performance of the trained learners according to the jump rope skills' instruction and the current curriculum.
Machine summary:
RAecReiTveId:C12LEugIusNt2F01O9RMATION TAhBe SpuTrpRosAeCofT his study was to investigate the effectiveness of the jump rope skills' AKcceeyptwedo:1rdesb:ruary 2020 instruction and its role on psychomotor performance of students.
جدول ٥: خلاصه تحليل کوواريانس تأثير درس افزار آموزش طناب ورزي بر متغير اجراي مستقل منبع تغيير SS MS F Sig Eta پيش آزمون ٩٧٦/١١٦ ٩٧٦/١١٦ ٢٧/٣٥٥ ٠/٠٠٠ ٠/٢٩٠ پس آزمون ٧٤٦٢/١٧٣ ٧٤٦٢/١٧٣ ٢٠٩/١٢٦ ٠/٠٠١ ٠/٤٠٧ خطا 35/683 2390/741 نتايج آزمون تحليل کوواريانس در جدول ٥ پس از تعديل اثر پيش آزمون نشان ميدهد که درس افـزار آمـوزش طنـاورزي بـر ارتقاي سطح مهارت اجراي مستقل دانش آموزان مورد مطالعه در مهارت رواني- حرکتي تأثير مثبت دارد و اثر معنادار کـاربرد اين روش (٠٠٠١=Sig ,٢٠٩١٢٦=F) مورد تأييد قرار گرفت و با در نظر گرفتن ضريب اتا ميتوان گفت ايـن روش پـس از تعديل اثر دانش پيشين ٤٠ درصد واريانس نمره پس آزمون اجراي مستقل را تبيين مينمايد.
نتايج آزمون تحليل کوواريانس در جدول ٩ پس از تعديل اثر پيش آزمون نشان ميدهد که درس افزار آموزش طناورزي بر ارتقاي سطح هماهنگي عملکرد دانش - آموزان مورد مطالعه در مهارت رواني - حرکتي تأثير مثبت دارد و اثر معنادار کاربرد اين روش مورد تأييد قرار گرفت و با در نظر گرفتن ضريب اتا ميتوان گفت اين روش پس از تعديل اثر دانش پيشين ٥٣ درصد واريانس نمره پس آزمون هماهنگي عملکرد را تبيين مينمايد.
Constructivist design pattern classification, based on learning and teaching approaches, Journal of Educational Psychology, Ferdowsi University, No. 12, 2-21.