Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب کارورزی استادان راهنمای آموزش ابتدایی پردیس شهید باهنر و خواجه نصیر کرمان با هدف بهسازی فرایند کارورزی انجام شده است. رویکرد این تحقیق و راهبرد آن از نوع کیفی است و افراد مشارکتکننده شامل کلیۀاستادانی است که تجربۀ راهنمایی دانشجویان آموزش ابتدایی را در فرایند کارورزی عهده دار بودند و همچنین دانشجومعلمان آموزش ابتدایی که حداقل تجربۀ دو ترم کارورزی را دارند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. مصاحبه از 11 نفر از استادان و 16 نفر از دانشجویان انجام شد و سپس دادههای مصاحبه در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش پدیده محوری به سه دستۀ کلی تقسیم شده است : شایستهسالاری، مشارکت حرفهای و مهندسی آموزشی. شرایط علی شناسایی شده نیز به سه دسته تقسیم شد که عبارت بودند از: قوانین و مقررات، دغدغههای مالی و برنامهها و فعالیتهای بالندگی. عوامل مداخلهگر شناساییشده شامل استانداردهای آموزشی و عوامل زمینهای عبارت بودند از:نیازسنجی آموزشی و پشتیبانی از برنامههای بالندگی و پیامدهای شناسایی شده عبارت بودند از :بهبود فرایند یاددهی - یادگیری و -پاسخگویی به نیازهای دانشجویان.
The purpose of this study was to investigate the internship experiences of elementary professors of Shahid Bahonar and Khajeh Nasir campuses to improve the process of internship in Farhangian University.The approach and strategy of this research are qualitative. The subjects include all the faculty members, as well as the elementary major teacher-students having experienced internship at least for two semesters. The targeted sampling method was used to select the sample.11 professors and 16 teacher-students majoring elementary field in these campuses were interviewed and then the data of the interviews were analyzed in three stages of open, pivotal and selective coding to elicit concepts and categories. In this research, the pivot phenomenon is divided into three general categories: meritocracy, professional participation and training engineering. Identified causative conditions were also divided into three categories: laws and regulations, financial concerns, and flourishing plans and activities. Identifiable intervening factors including educational standards and the background factors are: assessment needs of education and supporting improving programs and, finally, the identified outcomes were: improving the teaching- learning process and responding to the needs of teacher-students.
Machine summary:
Teacher-Students of Farhangian University in Elementary Schools of Kerman Parvin Salari ,Narges Rastegari* 1 Assistant Professor , Department of Education , Farhangian University, Tehran, Iran.
نتايج پژوهش احمدي و همکاران (٢٠١٧ ,Ahmadi and et al) تحت عنوان «مقايسه تطبيقي برنامه درسي تربيت معلم ايران با کشورهاي ژاپن و فنلاند» نشان ميدهد که در نظام تربيت معلم کشورهاي مورد مطالعه شباهت هايي وجود دارد از جمله اينکه واحد کارورزي در تربيت معلم هر سه کشور مورد مطالعه اجرا ميگردد و از درجه اهميت بسزايي برخوردار است و به دنبال کيفيت بخشي به اين نظام هستند و از راهبردهاي گوناگون از جمله تلفيق نظري و عملي استفاده ميکنند.
يافته هاي رستگاري و سالاري (٢٠١٧,Salari &Rastegari ) در پژوهشي تحت عنوان « بررسي تطبيقي کارورزي در دانشگاه فرهنگيان با برنامه آموزش باليني دانشجويان در ساير کشورها» نشان داد که تاکيد بر تقويت مهارت هايي همچون استدلال باليني،قضاوت باليني و ارزيابي باليني ميتواند زمينۀ رشد و توسعۀ حرفه اي هر چه بيشتر دانشجومعلمان را فراهم آورد.
Comparative Comparison of Iranian Teachers ' curriculum with Japan and Finland First International, Conference on Comparative Education, 2nd and 3rd Nov. 2012, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
Evaluation of Internship Curriculum in Farhangian University Based on Tyler-Focused Targeted Approach Model, Quarterly Journal of Research, 5 (1): 24-1.
Student's Degree of Business Internship in Farhangian University: A Mixed Study, Journal of Theory and Practice in Curriculum, 5(10):80-90.
Work at Iran University of Cultural Sciences: Challenges and Strategies; A Qualitative Study, Third National Teachers' Training, School of Educational Sciences and Psychology, Shiraz.