Abstract:
امروزه در دنیا یادگیریترکیبی با توسعه کیفی آموزش پیوند خوردهاست. یادگیریترکیبی، یک برنامه ترکیب موثر از روشها، مدلهای تدریس و سبکهای یادگیری است. از آنجا که این روش در ایران هنوز شناخته شده نیست، لزوم امکانسنجی دو چندان میشود. در امکانسنجی به صورت هدفمند نقاط ضعف و قوت، منابع مورد نیاز طی مراحل، کنترل، شناسایی هدف، شناسایی فرصت و تهدید طرح، مورد ارزیابی قرار میگیرد.هدف پژوهشحاضر، امکانسنجی بهکارگیری روش یادگیریترکیبی دانشآموزان از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی استان البرز در سال تحصیلی 97-1396 است. جامعۀ پژوهش، تمامی مدیران و معلمان مدارس ابتدایی استان البرز به تعداد 7491 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 364 نفرانتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بود که به جز در دو بعد، امکان اجرای روش یادگیریترکیبی در تمام مولفهها وجود دارد. مردان برای اجرای این روش آمادگی بیشتری از زنان دارند. تجربه آموزشی، از نظر مدیران و معلمان دربارۀ استقرار یادگیریترکیبی تفاوتی را نشان نمیدهد. از نظر مدیران، امکان اجرای روش ترکیبی وجود ندارد.
Todayin the world, the Blended Learning has intertwined withthe qualitative development of education. Blended learning is an effective combination of methods, teaching models, and learning styles. Due to the fact that this method hasnot been known in Iran yet, the necessity of feasibility study becomes doubled. In the feasibility study, the resources needed during the process, control, target identification, opportunity identification and design threats are purposefully evaluated. The purpose of this study was to determine the feasibility of using students' blended learning method from the viewpoint of managers and teachers of elementary schools in the province of Alborz in academic year, 2017-18. The statistical population of researchincluded all the managers and teachers of the primary schools of Alborz province in a total of 7491 individuals, of which 364 were selected by cluster random sampling. Data was collected using a researcher-made questionnaire. The findings showed that, except in two dimensions, it is possible to implement a blended learning method in all of the components.Men are more prepared than women to implement this method. The educational experience does not differ from the viewpoint of managers and teachers regarding the deployment of blended learning. For managers it is not possible to implement a blended method.
Machine summary:
محققان نشان داده اند صرفه جويي در هزينه و بهبود برنامه يادگيري افراد، ايجاد بسته هاي آموزشي استاندارد تعاملي خلاق و متناسب با نيازهاي هر فراگير در راستاي برنامه ملي (٢٢٢٢ ,Graham,Bonk ) و (٢٢١٢ ,Eugenia)،گسترش مرزهاي فيزيکي کلاس ، بهبود فرايند آموزش ، افزايش دسترسي به منابع آموزشي و انعطاف پذيري در زمان و مکان آموزش (٢٢٢٢,Fook)، کنترل زمان ، و افزايش سطح يادگيري فراگيران و قابليت افزايش سطح استعداد فراگيران ( ,Freeland ;٢٢١٢ ,Powell ٢٢١٢) افزايش فرصت هاي يادگيري و پيشرفت در دروس (٢٢١٢ ,Powell)، غنيسازي تجربيات دانشجويان در فضاي دانشکده (٢٢٢٢ ,Battye)، دسترسي به محتوا، فراهم شدن منابع يادگيري، دست يابي بهتر به اهداف دوره هاي آموزشي، پيشرفت خودآموز يادگيرندگان (٢٢٢٢ ,Bersin)، افزايش بقا(نگهداري)، افزايش تعاملات ( ,Hwang, W-Hsu, Tretiakov ٢٢٢٢ ,Yildirim &Delialioglu, ;٢٢٢٢ ,Lee &Chou )، و بهبود اثربخشي يادگيري، از ديگر مزاياي يادگيريترکيبي است که از طريق مطالعات تجربي به اثبات رسيده است .
مطالعات (٢٢٢٣ ,Borg)، (٢٢٢٣ ,Demetriadis)، (٢٢٢٢ ,Watkins) ، (Sadik, ٢٢٢٢)، (٢٢٢٢ ,park, S &oh, E )، (٢٢١٢ ,Sharma)، (٢٢١١ ,Norberg)، (٢٢١١ ,Ertmer) هر کدام به صورت جداگانه ، 1 1 Flipped Classroom 2 Flex به ارزيابي ميزان آمادگي دانشگاه ها و مدارس در چهارچوب مولفه هاي تاثيرگذار بر يادگيريترکيبي از جمله آمادگي رواني، پشتيباني مالي، انگيزة اجرا، مهارت هاي مورد نياز و قوانين و مقررات از نظر اعضاي هيئت علمي و معلمان مدارس پرداخته اند و همچنين موانع و چالش هاي مداخله گر در يادگيريترکيبي را شناسايي کرده اند.