Abstract:
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوهء گردآوری دادهها، از نوع شبهآزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شدهاست. نمونه آماری شامل 72 نفر از دانشآموزان پسر پایه ششم ناحیه 2 شهر ارومیه است که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 36 نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش، از دو پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر و عملکرد تحصیلی فام و تیلور برای گردآوری دادهها استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که بین میانگین نمرات دانشآموزان گروههای آزمایش و کنترل، تفاوت معنیداری وجود دارد. این بدان معناست که در اثر آموزش مهارتهای تحصیلی(برنامهریزی، مدیریت زمان، شیوهء صحیح مطالعه و تمرین دروس،...)، انگیزش و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی افزایش یافتهاست. بنابراین استفاده از آموزش مهارتهای مذکور بر بازده تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد.
This study was a practical study in terms of purpose and a quasi-experimental research in terms of data collection conducted based on the pre-test-post-test design with a control group. The sample included 72 sixth grade male students of district two of Urmia. They were selected by convenience sampling method and were randomly divided into the experimental and control groups. The standard questionnaires of Hanter's academic motivation and Fam Taylor's academic performance were used to collect the data. Results showed that there was a significant difference between the mean scores of the experimental and control groups for both variables. This means that as a result of teaching academic skills (planning, time management, proper study and practice of lessons ...), students' motivation and academic performance in mathematics have been increased. Therefore, the use of these skills' training has a positive effect on students' academic performance.
Machine summary:
The Impact of Academic Skills' instruction on Achievement Motivation and Academic Performance of Elementary Sixth Grade Male Students in Mathematics Maryam Sameriyar, Mikail Razdar, Mir Bashir Hemmatyar* 1.
نتايج حاصل نشان داد که بين ميانگين نمرات دانش آموزان گروه هاي آزمايش و کنترل در مورد پيشرفت تحصيلي رياضي( دانش ، کاربرد و استدلال رياضي)، تفاوت معنيدار وجود دارد و اين تفاوت به نفع دانش آموزان آموزش ديده با استفاده از شيوه يادداشت برداري کرنل است .
حال با توجه به مطالب ذکر شده ، سوال اصلي تحقيق حاضر اين است که : آيا آموزش مهارت هاي تحصيلي بر انگيزش پيشرفت و عملکرد تحصيلي دانش آموزان در درس رياضي تأثير دارد؟ روش پژوهش تحقيق حاضر از نظر هدف ، کاربردي و به لحاظ شيوه ء گردآوري داده ها، از نوع شبه آزمايشي ٣است که از طرح پيش آزمون – پس آزمون ٤با گروه کنترل استفاده شده است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي تأثير آموزش مهارت هاي تحصيلي بر انگيزش پيشرفت و عملکرد تحصيلي دانش آموزان پسر پايه ششم ابتدايي در درس رياضي، انجام گرفت .
نتايج تحليلي نشان داد آموزش مهارت هاي تحصيلي بر «انگيزش پيشرفت » و « عملکرد تحصيلي » دانش آموزان پسر پايه ء ششم ابتدايي تأثير مثبت دارد.
در تبيين اين نتايج ميتوان گفت که از جمله عوامل محيطي تأثيرگذار بر انگيزش پيشرفت و عملکرد تحصيلي دانش آموزان ، کسب مهارت هاي تحصيلي است .
نتايج تحقيق نشان داد که آموزش اين مهارت ها بر انگيزش و عملکرد تحصيلي دانش آموزان مؤثر است .