Abstract:
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی حل مساله خلاق در دانش آموزان دختر دبیرستانی بر اساس تفکر انتقادی و سبکهای یادگیری است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعهپژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اراک در سالتحصیلی 00-1399 بودند که از بین آنها با استفاده از فرمول نمونهگیری فیدل و تاباچنیک (2007) تعداد 106 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامهحلمسألهخلاق هپنر و پترسون (1982)، تفکر انتقادی ریکتس (2003) و سبک یادگیری فلدر و سولومون (2003) بود. برای تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spss25 از آزمون رگرسیون خطی چندگانه و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتهها نشان داد براساس تفکر انتقادی و سبکهای یادگیری میتوان حل مسأله خلاق دانش آموزان را یشبینی نمود. همچنین نتیجه فرضیههای فرعی پژوهش نشان داد ابعاد و مولفههای تفکر انتقادی و مولفههای سبکهای یادگیری قادرند حل مسأله خلاق را در دانشآموزان پیشبینی نمایند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با ارتقاء تفکر انتقادی و تغییر سبکهای یادگیری میتوان به شکوفا شدن حل مسأله خلاق دانشآموزان کمک کرد.
The aim of this study was to predict creative problem solving in female high school students based on critical thinking and learning styles. The present study was an applied research in terms of purpose and a correlational study in terms of method. The study population consisted of all female high school students in Arak in the academic year 1399-00, from which 106 people were selected by simple random sampling using the sampling formula of Fidel and Tabachenik (2007). The tools of this research included Hepner and Peterson (1982) Creative Problem Solving Questionnaire, Ricketts (2003) Critical Thinking and Felder and Solomon (2003) Learning Style Questionnaire. Multiple linear regression test and one-way analysis of variance were used to analyze the data using SPSS25 software. Findings showed that based on critical thinking and learning styles, students' creative problem solving can be predicted. Also, the results of sub-hypotheses of the research showed that the dimensions and components of critical thinking and components of learning styles are able to predict creative problem solving in students. Therefore, it can be concluded that by promoting critical thinking and changing learning styles can help students' creative problem solving flourish.