Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تمرکز بر آموزش و بهینه سازی زمان آموزش معلم در کلاس بر عملکرد تحصیلی با میانجی گری رضایت تحصیلی بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه معلمان و دانش آموزان متوسطه دوم شهر بابل می باشد که با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشهای سه مرحلهای 50 معلم و 336 دانش آموز بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. جهت گردآوری دادهها، از سه پرسشنامه؛ تمرکز و بهینه سازی زمان آموزش (Esterank et al, 2018)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی (Fam & Taylor, 1999)، و پرسشنامه رضایت تحصیلی (Diener, et al., 1985) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضرایب همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که تمرکز بر آموزش(۰۱/۰>p، ۴۵۷/0=β) و بهینه سازی زمان آموزش (۰۱/۰>p، ۲۴۱/0=β)، معلمان در کلاس بر عملکرد تحصیلی تاثیر مثبت دارد. همچنین نتایج نشان داد که رضایت تحصیلی دانشآموزان در تاثیر تمرکز بر آموزش (۰۱/۰>p، ۱۳۷/0=β) و بهینه سازی زمان آموزش (۰۱/۰>p، ۱۴۳/0=β) بر عملکرد تحصیلی نقش میانجی دارد. بنابراین معلمان می توانند با تمرکز و بهینهسازی زمان آموزش، میزان آموزش و یادگیری را به حداکثر برسانند تا از این طریق میزان موفقیت و رضایت تحصیلی دانشآموز در کلاسها بیشتر شود.
The aim of the current research was to investigate the role of Focusing on
Instruction and Optimizing Instructional timeof teacher in the classroom on the
Educational performance with the mediation of academic satisfaction. The
descriptive research method was correlational. The statistical population included all
secondary school teachers and students of Babol city, among whom 50 teachers and
336 students were selected as a statistical sample using a Three-stage cluster
sampling method. The instrumental tool for the data collection included three
questionnaires of Focusing and Optimizing Instructional time (Stronge, 2018),
Educational performance questionnaire (Pham & Taylor, 1999), and academic
satisfaction questionnaire (Diener & etal, 1985). Pearson correlation coefficients and
path analysis model were used to analyze the data. The results showed that Focusing
on Instruction (p < 0.01, β = 0.457) and Optimizing Instructional time (p < 0.01, β =
0.241) have a positive effect on the Educational performance of teachers in the
classroom. The results showed that students' academic satisfaction has a mediating
role in the effect of Focusing on Instruction (p<0.01, β=0.137) and Optimizing
Instructional time (p<0.01, β=0.143) on Educational performance. Therefore,
teachers can maximize the amount of Instruction and learning by focusing and
optimizing the Instruction time, so as to increase the success rate and academic
satisfaction of the students in the classes.
Introduction: Optimizing teaching time and focusing on teaching in the classroom
as one of the key elements of educational planning has a special place and
importance in improving the quality academic performance and academic
satisfaction of students because focusing on teaching, planning The teacher directs