Abstract:
هدف پژوهش حاضر شناسایی و بررسی چالشهای آموزش حضوری پس در دوران پس از کرونا از دیدگاه دبیران بود. روش پژوهش، کیفی با رویکرد پدیدارشناسی تاویلی بود. برای مصاحبه، شرکتکنندگان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.معیار شرکت در مصاحبه، تمایل دبیران به بیان نظرات خود در زمینه موضوع پژوهش بود. فرآیند نمونهگیری در جریان مصاحبه با به اشباع رسیدن دادهها پایان یافت. برای تحلیل دادهها از روش استرابرت و کارپنتر(2003) استفاده گردید. به این صورت که یافتهها به شرکتکنندگان ارائه شده و نظراتشان دریافت میشد. جهت حفظ قابلیت تایید پژوهش، در تمام مراحل، مستندات بهدستآمده با استفاده از کسب نظرات مشارکتکنندگان حفظ شدند که همین مسئله،اطمینانپذیری دادهها و قابلیت تایید آنها را امکانپذیر میکند. پس از تجزیهوتحلیل یافتهها، عوامل و دلایل تغییرات رفتاری و تحصیلی دانشآموزان بعد از دوران کرونا در آموزش در پنج دسته : علل مرتبط با معلم ،علل مرتبط با مدرسه؛ علل مرتبط با خانواده، علل مرتبط با فضای مجازی؛ علل مرتبط با دانشآموز؛ طبقهبندی شدند. برای غلبه بر این چالشها ضروری است اولیا دانشآموزان،کارکنان مدرسه و معلمان، تعامل، همفکری و هماهنگی بیشتر داشته باشند. برگزاری جلسات آموزشی برای اولیا از طرف انجمن اولیا و مربیان میتواند یاریدهنده باشد. نیاز به تقویت آموزش، ارزش قائل شدن برای حرفه معلمی و تشریکمساعی معلم و همچنین تعامل بیشتر با خانوادهها و نهایتا در عین تحول بخشی به آموزش، مدرسه بهعنوان یک فضای فیزیکی خاص و متفاوت از سایر فضاهای یادگیری حفظ شود.
The purpose of the present study was to identify and investigate the challenges of
face-to-face education in the post-corona era from the perspective of teachers. The
research method was qualitative with an interpretive phenomenological approach.
For the interview, the participants were selected by the purposeful sampling method.
The criteria for participating in the interview was the willingness of the teachers to
express their opinions on the subject of the research. The sampling process ended
when data saturation was reached during the interview. The method of Strabert and
Carpenter (2003) was used for data analysis. In this way, the findings were
presented to the participants and their opinions were received. In order to maintain
the verifiability of the research, in all stages, the documents obtained by obtaining
the opinions of the participants were preserved, which makes the reliability of the
data and their verifiability possible. After analyzing the findings, the factors and
reasons for the behavioral and educational changes of students after the corona era
in education in five categories: causes related to the teacher, causes related to the
school; causes related to family, causes related to virtual space; reasons related to
the student; were classified. In Iran and in most developing countries, education is
still traditional and attending physical classes. Undoubtedly, before the corona
pandemic, the decision-makers and decision-makers, as well as the administrators of
the educational system, were aware of the fact that in any case, part of the present
and future lives of children and students will be in the virtual space, and this issue is
inevitable and also They knew that with the advancement of different technologies;
Education will also change and the boundaries of teaching and learning will change.
But no one imagined the sudden and forced change. On the other hand, the spread of
the new corona virus was considered as a threat to the health and life of millions of
people around the world. The corona pandemic caused this process to suddenly and