Abstract:
جهانیشدن یا به تعبیری دیگر جهانیسازی دو توصیف از وضعیتی فرآیندی هستند که به شکلی فزآینده به همشکلی نهادها و ساختارهای مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دامن زده است. در این میان رقابتی شدن اقتصاد در حوزه دانش نیز به جهانی شدن دانشگاهها دامن زده است. هدف این مقاله بررسی وضعیت شاخصهای جهانی شدن دانشگاه علوم پزشکی ایران برپایه آینده پژوهی می باشد.نوع تحقیق بر اساس هدف کاربردی – توسعهای و از لحاظ ماهیت و روش تحلیلی- اکتشافی است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش مطالعات کتابخانهای(فیشبرداری و اسنادی) و مطالعات میدانی (پرسشنامه و مصاحبه) است. از حیث ماهیت تحقیق پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی از نوع اکتشافی است.بررسیها نشان داد که وضعیت شاخصها در دانشگاه علوم پزشکی ایران کاملا در راستای مولفههای جهانی شدن نظام دانشگاهی باشد. 33/13 درصد بر این باور بودهاند که تا حدی وضعیت اول صادق است. 9 نفر که 60 درصد خبرگان را تشکیل میدهد بر این باورند که تا حدی و 4 نفر که 67/26 درصد خبرگان را تشکیل میدهد بر این باورند که تکنولوژی آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران شدیدا در راستای محلی و منطقهای بودن سامان یافته است.نتایج بررسی این شاخصها نشان داده است که از نگاه خبرگان اولویت بندی این شاخصها به شرح زیر بوده است؛ ساختار نظام آموزشی، منابع و نیروی انسانی، ساختار دانشی، محتوای آموزشی، تکنولوژی آموزشی و محیط بیرونی است.
Background: Globalization or in other words globalization are two descriptions of a process situation that has increasingly fostered the diversity of various social, political, cultural and economic institutions and structures. Meanwhile, the competitiveness of the economy in the field of knowledge has also fueled the globalization of universities. Objective: To study the status of globalization indicators of Iran University of Medical Sciences based on futures studies. Methods: The type of research is based on applied-developmental goal and in terms of nature and analytical-exploratory method. The method of data collection in this research is library studies (receipts and documents) and field studies (questionnaires and interviews). In terms of the nature of the research, the present study is a qualitative exploratory study. Results: Studies showed that the status of indicators in Iran University of Medical Sciences is completely in line with the components of globalization of the university system. 13.33% believed that the first situation is somewhat true. 9 people who make up 60% of the experts believe that to some extent and 4 people who make up 26.67% of the experts believe that the educational technology in Iran University of Medical Sciences is strongly organized in the direction of being local and regional. Conclusion: The results of the study of these indicators have shown that from the perspective of experts, the prioritization of these indicators has been as follows; The structure of the educational system is resources and manpower, knowledge structure, educational content, educational technology and external environment.