Abstract:
رعایت اخلاق در حرفه حسابرسی، از اهمیت بسیاری برخوردار است. رفتار اخلاقی به عنوان یک رفتار اجتماعی به نگرش و جهتگیریهای اجتماعی افراد جامعه وابسته است. یکی از این جهتگیریها، جهتگیری سلطه اجتماعی است. بنابراین، هدف این مقاله مطالعه ارتباط میان سلطه اجتماعی و بیتفاوتی اخلاقی در حرفه حسابرسی است. این پژوهش، از نوع پژوهشهای پیمایشی بوده و نمونه آماری پژوهش شامل 229 نفر از حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و موسسات خصوصی حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. اطلاعات مورد نیاز پژوهش حاضر از طریق تکمیل پرسشنامه در سال 1401 گردآوری شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بیتفاوتی اخلاقی و سلطه اجتماعی میان زنان و مردان، حسابرسان سازمان حسابرسی و موسسات خصوصی حسابرسی و همچنین میان حسابرسان با سطوح مختلف تحصیلی تفاوت معنی داری با هم ندارند. هم چنین شواهد پژوهش تایید مینماید که رابطهای مثبت و معنی دار میان سلطه اجتماعی و بیتفاوتی اخلاقی حسابرسان وجود دارد. جنسیت، تجربه کاری، تحصیلات و محل اشتغال حسابرس رابطه معنی داری با بیتفاوتی اخلاقی ندارد. نتایج این پژوهش میتواند سیاست گذاران حرفه حسابرسی را از سطح بیتفاوتی اخلاقی و سلطه اجتماعی حسابرسان و هم چنین ارتباط میان این دو متغیر، آگاه نماید.
Ethics compliance is very important in the auditing profession. Ethical behavior as a social behavior depends on the attitude and social orientations of the society. One of these orientations is social dominance. So, the purpose of this paper is to study the relationship between social dominance and moral dis-engagement in the auditing profession. This research is a survey research and the statistical sample of the research includes 229 auditors working in auditing organizations and private auditing firms that listed on the Iranian Association of Certified Public Accountants .The information needed for the current research was collected by completing the questionnaire in 2022 and using the available sampling method. The results of the research show that moral dis-engagement and social domination are not significantly different between women and men, auditors of auditing organizations and private auditing firms, as well as among auditors with different educational levels. Also, research evidence confirms that there is a positive and significant relationship between social dominance and auditors' moral dis-engagement. Gender, work experience, education and place of employment of the auditor has no significant relationship with moral dis-engagement. The results of this research can inform policy makers of the auditing profession about the level of moral disengagement and social dominance of auditors and also the relationship between these two variables.