Abstract:
با شیوع کرونا و ممانعت از جابهجایی، بخش عمدهای از سفرهای گردشگری متوقف شد و تاثیر بیماری کرونا، صنعت گردشگری را بهسمت توقف کامل سوق داد. شیوع ویروس کرونا بیش از همه صنعت گردشگری و کسبوکارهای مرتبط با آن را تحتتاثیر قرار دادهاست. با وجود این، تابآوری کسبوکارهای مرتبط با این صنعت میتواند به احیای هرچه زودتر این صنعت منجر شود. بر این اساس، بررسی تابآوری کسبوکارهای صنعت گردشگری و عوامل موثر بر آن مانند نوآوری فناورانه درمقابل بحران کرونا موضوعی ضروری و مهم بهنظر میرسد. بنابراین تحقیق حاضر با هدف بررسی تابآوری کسبوکارهای گردشگری شهری در زمان بحران کرونا انجام شدهاست. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش همۀ افراد فعال در شرکتهای نوآفرین (استارتآپها) حوزۀ گردشگری استان اردبیل در سال 1400، به تعداد 55 نفر است. به شیوۀ نمونهگیری تصادفی ساده، براساس فرمول نمونهگیری مورگان حجم نمونۀ تحقیق 48 نفر تعیین شد که بعد از توزیع پرسشنامه 41 مورد قابلیت استفاده را داشتند. ابزار اندازهگیری پژوهش سه نوع پرسشنامۀ استاندارد است: تابآوری شرکتهای نوآفرین، هوشمندی فناورانه و نوآوری فناورانه، که روایی و پایایی آنها بررسی شدهاست. پایایی پرسشنامۀ تابآوری شرکتهای نوآفرین برابر با 874/ 0، پایایی پرسشنامۀ هوشمندی فناورانه 931/ 0 و پایایی پرسشنامۀ نوآوری فناورانه 864/ 0 است. برپایۀ یافتههای تحقیق، هوشمندی فناورانه تاثیر مثبت و معناداری بر نوآوری فناورانه و تابآوری شرکتهای نوآفرین گردشگری دارد. همچنین تجزیه و تحلیلهای آماری حاکی از آن است که نوآوری فناورانه تاثیر معناداری بر تابآوری شرکتهای نوآفرین گردشگری دارد.
With Covid19 and the ban on movement, most of the tourist trips were stopped and the led the tourism industry to a decrease. the Corona virus has affected the tourism industry and related businesses. However, the resilience of businesses related to this industry can lead to the revival of this industry as soon as possible. Accordingly, examining the resilience of businesses in the tourism industry and the factors affecting it, such as technological innovation, seems to be a necessary and important issue. Therefore, the present study was conducted to investigate the resilience of urban tourism during the Corona crisis. The research method is descriptive. The statistical population of this study was all active people in startups in the field of tourism in Ardabil province in 1400. According to Morgan sampling formula, 48 people were determined by simple random sampling method, of which 41 could be used after distributing the questionnaire. The research measurement tool is three standard questionnaires of startup resilience,technological intelligence and technological innovation, the validity and reliability of which were examined. Accordingly, the reliability of the Startups Resilience Questionnaire was equal to 0.874, the reliability of the Technological Intelligence Questionnaire was 0.931 and the reliability of the Technological Innovation Questionnaire was 0.864. Findings showed that technological intelligence has a positive and significant effect on technological innovation and resilience of tourism startups. Statistical analysis also showed that technological innovation has had a significant effect on the resilience of tourism startups.