Abstract:
در سنت متصوفه ، سلوک در وادی طریقت نیازمند پیری است که میبایست سالک را از گریوهها و راهها، عبور دهد و دستگیر وی شود. بسیاری از کتابهایی که ناظر بر آداب سیر وسلوک میباشد بر ضرورت حضور پیر طریقت و التزام سالک به پیروی از وی تاکید نمودهاند. در این راهبری، گفتمانی میان مرید و مراد شکل میگیرد. گفتمانی که در آن پیر با طرح نظم و انضباطی که مرید را موظف و مقید به انجام آن میداند (آداب طریقت)، سعی در هدایت و ی دارد. هدف این مقاله این است که در کنار بازخوانی رابطه مرید و مراد براساس نظریه گفتمان قدرت میشل فوکو، جنبههای «انقیاد» و « استحالهی سالک » از «فاعل شناسا و آزاد» به «سوژهی تابع و مقید» در فرهنگ متصوفه مورد ارزیابی قرار دهد این مقاله از روش تحلیل گفتمان بهره می گیرد. پیامد این گفتمان اقتدارگرا و وجود «سوژههای مقید» را می توان در عدم فرهنگ چندصدایی و پویا در سنت متصوفه، ولیپرستی و شکلگیری مجموعهی آیینی «آداب زیارت» دید.
In the Sufi tradition, conduct in the path of the way requires a guru and a guide who must pass the wayfarer through the obstacles and ways and help him. Many books, which deal with the rites of the spiritual journey and conduct, have emphasized the necessity of the presence of the guru and the commitment of the wayfarer to follow him. In this direction and leadership, a conversation begins between the disciple and the mentor. A discourse that the mentor or the guru tries to guide and save the disciple by maintaining a discipline to oblige the disciple to do it (rites of the way). The purpose of this article is to evaluate the aspects of subjugation and transformation of the wayfarer from "known and unlimited" subject" to "subordinate and limited subject" in Sufi culture, in addition to reviewing the disciple-guru relationship based on the Discourse of Power theory by Michel Foucault. This article uses the discourse analysis method. The consequence of this authoritative discourse and the existence of "limited subjects" can be seen in the lack of polyphonic and dynamic culture in the Sufi tradition, piety, and the formation of the ritual collection of pilgrimage rites.
Keywords: Sufism, guru and disciple, authority, discourse, post-structuralism