Abstract:
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت برنامة درسی در آموزشهای مهارتی رشتة معماری دانشکدة فنیوحرفهای شریعتی بوده و با روش ترکیبی اکتشافی انجام شده است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبة نیمهساختاریافته و پرسشنامة محققساخته جمعآوری شد. جامعة آماری پژوهش در بخش کیفی شامل، صاحبنظران حوزة برنامة درسی، اعضای هیئت علمی دانشگاههای فنیوحرفهای کشور و کارفرمایان بوده است که با نمونهگیری هدفمند و روش گلولهبرفی تعداد 18 نفر از آنها انتخاب شد. جامعة آماری بخش کمّی شامل دانشجویان، دانشآموختگان و مدرسان دانشکدة معماری دانشگاه فنیوحرفهای شریعتی تهران بوده است. حجم نمونه با فرمول کوکران تعیین شده و نمونهها بهروش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند که شامل 109 دانشجو، 275 دانشآموخته و 82 نفر مدرس بودند. برای تعیین روایی سؤالات مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوا و برای برآورد پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتههای بهدستآمده از مصاحبهها بهروش مقولهبندی و یافتههای به دستآمده از پرسشنامه با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی مناسب و با استفاده از نرمافزار spss تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد بین برنامة درسی موجود و مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. کیفیت برنامة درسی از دیدگاه دانشجویان پایینتر از سطح متوسط و از نظر مدرسان و دانشآموختگان در سطح متوسط ارزیابی شد. بنابراین، براساس نتایج حاصل از این پژوهش، لازم است برنامههای درسی بازنگری و تا حد ممکن برمبنای مهارتمحوری و اشتغالزایی طراحی و تدوین شوند.
The present study aimed to evaluate the quality of the curriculum in skills training in architecture discipline of Shariaty technical and vocational university. The research was executed using an exploratory mixed methods research approach. Data were collected through the semi-structured interviewing technique and a researcher-made questionnaire. Statistical population of the qualitative section consisted of curriculum experts, faculty members of technical and vocational universities and employers, among whom 18 participants were selected through a purposive sampling method. Statistical population of the quantitative section consisted of students, graduates, and lecturers of the faculty of architecture of Shariaty Technical and Vocational University in Tehran. The sample size was determined using Cochran formula and through simple random sampling method which consisted of 109 students, 275 graduates, and 82 lecturers. Content validity was used to determine the validity of the interview questions and the questionnaire and Cronbach's alpha coefficient was used to estimate the reliability of the questionnaire. Findings obtained from interviews were categorized and the results obtained from the questionnaire were analyzed using appropriate descriptive and inferential statistics and SPSS software. Findings revealed that there is a significant gap between the current and ideal architecture curriculum. From the students' views, the quality of the curriculum was evaluated as unsatisfactory, and from teachers’ and graduates’ views to be at a relatively desirable level. Therefore, based on research results, in order to improve the quality of technical and vocational curriculum and to fulfill the goals and objectives of the university, curriculum need to be revised and, be developed on a skill-based and job-creating basis as far as possible.