Abstract:
مقدمه: در چند دهه گذشته و به ویژه در دوه دههی اخیر گردشگری به عنوان ابزاری برای کمک به توسعهی اقتصادی و اجتماعی نواحی روستایی مورد توجه بسیاری از متخصصان توسعهی روستایی و دولتها قرار گرفته است. هدف: هدف از این پژوهش تدوین برنامه راهبردی توسعه صنعت گردشگری روستایی در شرایط اقتصاد ایران است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش بررسی تحقیق، توصیفی – تحلیلی است. در این پژوهش از روش مطالعه اسنادی و میدانی جهت گردآوری دادهها و اطلاعات مورد نیاز تحقیق استفاده شده است. اطلاعات جهت تحلیل از طریق تشکیل جلسه و مصاحبه با مسئولین و کارشناسان این صنعت و استفاده از روش طوفان ذهنی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدات صورت گرفته است. جامعه مورد بررسی دراین پژوهش، 20 نفر از مسئولین و کارشناسان این صنعت در سال ۱۳۹۸ بوده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده از ابزارهایی همچون ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، ماتریس SWOT و ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی (QSPM)، بوده است. قلمرو جغرافیایی پژوهش: قلمروی جغرافیایی تحقیق حاضر ایران است. یافتهها و بحث: براساس یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل عوامل داخلی و خارجی، 2۰ راهبرد برای توسعه صنعت گردشگری روستایی در شرایط اقتصاد ایران بدست آمدنتیجهگیری: با توجه به موقعیت صنعت گردشگری روستایی در ماتریس SPACE، این صنعت در موقعیت تهاجمی ضعیف قرار گرفت. از اینرو، ممکن است در آینده به سمت استراتژی محافظهکارانه نیز حرکت کند. با توجه به ماتریس QSPM، اولویت استراتژیهای تهاجمی این پژوهش ابتدا با استراتژی ۱ (اقدامات لازم جهت بهرهگیری مناسب از توانمندیها و منابع گردشگری روستاها) است، سپس با توجه به پیشرفت صنعت گردشگری روستایی، پبشنهاد میشودتا درصورت فرصت، به ترتیب استراتژیهای تدوین برنامههای لازم جهت تشویق بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در صنعت گردشگری، تبلیغات مناسب جهت شناسایی نقاط طبیعی و تاریخی روستاها در ایران و استفاده از نیروی متخصص و تحصیلکرده بومی و مشارکت در توسعه گردشگری روستایی انجام گردد.
In the last few decades, and especially in the last two decades, tourism has been considered by many rural development experts and governments as a tool to help the economic and social development of rural areas. Given the importance of the tourism industry as a reliable way to earn money and reduce dependence on oil exports and that Iran has a long history and also has cultural, natural and historical attractions, it is necessary to develop rural tourism. Steps were taken to provide the ground for the country's economic growth more than before. Therefore, by identifying the position of rural tourism and its role in the economic growth of rural areas of the country, in order to make optimal use of these capabilities in the field of regulating economic relations in rural areas can be used. Therefore, considering the importance of the issue, using the previous data, a strategic study and analysis of the development of the rural tourism industry in the economic conditions of Iran has been done.