Abstract:
موثرترین رویکرد برای افزایش خلاقیت، بهعنوان یکی از تواناییهای اساسی انسان، توسعه مهارتهای تفکر خلاق است که از اواسط قرن بیستم هدف آموزشی مطلوب بوده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان اثربخشی بازی رایانهای لِگو بر مهارتهای تفکر خلاق و به تبع آن رویکرد حلمسئله در میان نوآموزان مقطع پیشدبستان انجام پذیرفت. این پژوهش، به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، انجام شد. نمونهی آماری شامل 39 نوآموز دختر و پسر پیشدبستانی به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند که توسط پرسشنامه تورنس مورد مطالعه قرار گرفتند. بر اساس نتایج به دست آمده بین مولفههای خلاقیت پیشآزمون و پسآزمون دختران و پسران مشارکت کننده، تنها در بُعد انعطافپذیری دختران تفاوت معناداری ایجاد شده بود. اما در بین سایر مولفههای خلاقیت پیشآزمون و پسآزمون هر دو گروه دختران و پسران، هیچ رابطهی معناداری مشاهده نشد.
The most effective approach to increase creativity, as one of the basic human abilities, is the development of creative thinking skills, which has been a desirable educational goal since the middle of the twentieth century. The aim of this study was to identify the effectiveness of computer games on creative thinking skills and consequently the problem-solving approach among preschoolers. This research was conducted by quasi-experimental method with pre-test-post-test design. Statistical sample consisting of 39 preschool students were selected by random sampling which was studied by Torrance questionnaire. Based on the results, there was a significant difference between the components of pre-test and post-test creativity of girls and boys, only in the flexibility dimension of girls. But no significant relationship was observed between other components of pretest and posttest creativity in both girls and boys.