Abstract:
یکی از جدال برانگیزترین مسائل فلسفی-کلامی در تاریخ اندیشه اسلامی، تحلیل مسأله حدوث و قدم عالم بوده است. اغلب متکلمان مسلمان قائل به حدوث زمانی عالم هستند و زمانِ پيش از عالم را «زمانِ موهوم» می دانند. ملاصدرا فیلسوف بزرگ حکمت متعالیه نیز در آثار خویش در باب مسأله زمان موهوم به صورت پراکنده بحث کرده است. وی در برابر این نظریه دو موضع متفاوت اتخاذ می کند؛ اما نظر خویش را به طور صریح بیان نمی کند. پژوهش حاضر به شرح آراء ملاصدرا در باب نظریه زمان موهوم و تبیین دو موضعِ اتخاذشده از طرف او در برابر این مسأله می پردازد؛ تا در نهایت به این سؤال پاسخ داده شود که موضع نهایی صدرالدین در این باب چیست؟ برای تبیین موضع نهایی وی، به مباحث پراکنده ای که در آثار خویش، بیان کرده است، مراجعه و پس از تحقیق و تبیین ارتباط بین مطالب و جمع بندی آنها به ارائه دیدگاه نهایی درباره مسأله مورد بحث پرداخته شده است. اگرچه صدرالدین در یک موضع سعی بر توجیه نظریه زمان موهوم بر اساس مبانی و اصول خویش دارد؛ اما با توجه به عبارات وی در نفی واسطه بین عالم هستی و واجب متعال، و همچنین اثبات وجود زمان و رد دلایل منکرین زمان می توان نتیجه گرفت که نظر نهایی صدرا، نفی نظریه زمان موهوم می باشد.
one of the most controversial philosophical-theological issues in the history of islamic thought has been the analysis of the issue of the origination and eternity of the univers. most muslim theologians believe in the temporal origin of the universe and consider pre-universe time to be an "imaginary time." mulla sadra, the great philosopher of transcendent wisdom, has also discussed the issue of imaginary time in his works. he takes two different positions against this theory; but he does not express his opinion explicitly. the present study describes mulla sadra's views on the theory of imaginary time and explains the two positions taken by him on this issue; to finally answer the question, what is the final position of sadr al-din in this regard? in order to explain his final position, he referred to the scattered issues that he has expressed in his works, and after researching and explaining the relationship between the contents and summarizing them, the final point of view on the issue in question has been presented. although sadr al-din in one position tries to justify the theory of imaginary time based on his own principles and principles; but according to his statements in denying the mediator between the universe and the almighty, as well as proving the existence of time and rejecting the reasons for the deniers of time, it can be concluded that sadra's final opinion is the negation of the theory of imaginary time.