Abstract:
پیرامون تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) گفتگوها و اشارات انتقادی متعددی در برخی از منابع متقدم و متأخر صورت گرفته است. با توجه به مناقشات پیرامون این تفسیر و مخصوصاً مشکوک بودن انتساب تفسیر به امامین عسکریین(ع)، این مسأله به وجود میآید که: آیا میتوان این تفسیر را به شخص دیگری به غیر از امام دهم یا یازدهم(ع) استناد داد؟ آیا در متن خود تفسیر، نشانههایی موجود است که از طریق استدلال به آنها، بتوان به هویت مؤلف تفسیر پی برد؟ پژوهش حاضر، به صورت اختصاصی، به سه داستان روایان اولیه این تفسیر، که در متن کتاب موجود هستند، میپردازد؛ تا با دلایل و قرائنی، نشان دهد که مؤلف تفسیر، میتواند چه کسی باشد. پس از تجزیه و تحلیل تاریخی این داستانها، و با توجه به همه شواهد و قرائن، مشخص شد که داستانهای سه گانه تفسیر عسکری، با زندگی و شرح حال و موقعیت حسن بن علی ملقب به ناصر اطروش در طبرستان، هماهنگ هستند؛ و میتوان نتیجه گرفت که شخصیت ناقل تفسیر در این داستانها، حسن بن علی عسکری، ملقب به ناصر للحق زیدی است.
Regarding The book of interpretation "Tafsir" attributed to Imam Hasan Askari (AS), there are many discussions and critical opinions in some old and new sources. Due to the existence of disagreements about this interpretation and especially doubt in attributing this interpretation to Imam Hasan Askari (AS), the question arises whether this book of interpretation "Tafsir" can be attributed to the last Shia imams, especially Imam Hassan Askari Attributed? Is this interpretation of Imam Hasan Askari (AS)? Are there signs in the text of this commentary that can be used to identify the author of the commentary? Therefore, the present research has investigated the three narrations of the previous narrators of this commentary with the historical method to show with reasons and clues who is the owner of the commentary. Investigations showed that according to all the historical and narrative evidence, this book is consistent with the life, history, and position of al-Nasir al-Utrush in Tabaristan. Therefore, it can be concluded that the character of the narrator of Tafsir in these narrations is Abu Muhammad al-Hasan ibn ʿAli ibn al-Hasan ibn ʿAli ibn ʿUmar al-Ashraf ibn ʿAli Zayn al-ʿAbidin (Medina, c. 844 – Amul January/February 917), better known as al-Hasan al-Utrush (Arabic: الحسن الاطروش ), nicknamed al-Nasir liʾl-Haqq al-Utrush Zaidi ("Defender of the True Faith"). Since this article is historical and is based on information from historical and interpretive sources, hence the research method in this article is descriptive-analytical.