Abstract:
ترمیم گفتار یکی از مهمترین ابزارها برای مکالمه و ارتباط موفقیتآمیز است که میتواند بنابه عوامل مختلفی مانند عدم درک صحیح از صحبتهای گوینده یا مشکلات شنیداری یا گفتاری رخ دهد. در میان انواع فرایندهای ترمیم، خودترمیمهای خودآغاز بیشترین بسامد را دارد. باتوجّه به اهمیت برقراری ارتباط و مکالمهی صحیح توسط معلمان در حین تدریس، بهخصوص در کلاسهای مجازی، در تحقیق حاضر به مکالمهکاوی از طریق بررسی انواع فرایندهای خودترمیم خودآغاز در گفتار معلّمان حین تدریس زنده در شبکه آموزش تلویزیون براساس طبقهبندی هفتگانه فاکس و یسپرسن (1995) پرداختیم. بررسی 703 دقیقه محتوای آموزشی حاکی از آن بود که در میان 258 مورد ترمیم یافتشده، ترمیم از طریق رهاکردن یک ساختار و آغاز ساختار جدید با 31% بیشترین میزان وقوع و تکرار عبارت قبلی شامل لغت با 2% کمترین میزان وقوع را دارد. این نتایج نشان میدهد که بیشتر ترمیمها ناظر به بازسازی ساختار دستوری جمله است. همچنین مشخص شد که ارتباط منعاداری بین پایه تحصیلی مخاطبان و میزان کاربرد ترمیم از سوی معلم وجود ندارد.
Speech repair is one of the most important tools for successful conversation and communication, which can occur due to different reasons such as misunderstanding the speaker’s words or hearing/speaking problems. Among the types of repair operations, self-initiated self-repair has the highest frequency. Due to the importance of proper communication between teachers and students in classes, especially virtual classes, the present research is a conversation analysis through the study of types of self-initiated self-repair operations in the speech of teachers’ live teaching for primary school students in the Iranian Education (Amouzesh) TV Channel based on the seven-fold classification of Fox& Jasperson (1995). The analysis of 703 minutes of the educational content showed that among 258 cases of repair, the type “abandon structure, start new structure” had the highest frequency (31%) and “recycle word” had the lowest frequency (2%). The results indicate that most of the repairs correspond to a restructuring of the grammatical form of the sentences. Also, a comparison between the first and the second primary school programs showed that there is not a significant correlation between the educational level of the audience and the frequency of the repairs applied by the teacher.