Abstract:
باتوجه به چرخش فرهنگی که در سالهای اخیر در جامعه شکل گرفته است برخی روابط و مناسبات دارای اهمیت ویژهای نسبت به گذشته شده که از جمله آن میتوان به رابطه میان سرمایه فرهنگی و اوقات فراغت اشاره نمود. تاکنون پژوهشهای متعددی پیرامون روابط سرمایه فرهنگی و اوقات فراغت به خصوص در چارچوب نظری بوردیو انجام شده است. از این رو هدف پژوهش حاضر انجام فراتحلیل مطالعات رابطه میان سرمایه فرهنگی و اوقات فراغت است. برای این منظور تمامی پژوهشهایی که در دهه 90 شمسی در فصلنامههای معتبر منتشر شده بود، استخراج و در 5 سطح با روش مطالعه مرور نظاممند مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت بر اساس معیارهای مشخص شده، 11 اثر انتخاب و در فرایند فراتحلیل استفاده شد. در مرحله آغازین، مفروضات همگنی و سوگیری انتشار بررسی و پس از انجام آزمونها ناهمگنی و عدم سوگیری انتشار تایید و سپس دادهها توسط نرم افزار CMA ارزیابی شدند. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد اندازه اثر سرمایه فرهنگی و اوقات فراغت 0.470 است که بر اساس نظام تفسیر اندازه اثر کوهن در حد متوسط قرار دارد. همچنین متغیرهای جنسیت،مخاطب و تحصیلات به عنوان متغیرهای تعدیلگر در نظر گرفته شد و معین گردید ضریب اندازه اثر مردان(0.473) بیش از زنان(0.460)، در میانسالان(0.524) بیش از جوانان(0.416) و در افراد غیر محصل(0.535) بیش از افراد در حال تحصیل(0.270) است.
So far, much research has been conducted on the relationship between cultural capital and leisure time, especially in the theoretical framework of Bourdieu. For this purpose, all the researches that were published in the 90s in reliable quarterly journals were extracted and analyzed in 5 levels with a systematic review method and finally, on the basis of the specified criteria, 11 works were selected and used in the meta-analysis process. In the initial stage, the assumptions of homogeneity and publication bias were checked, and after the tests, the heterogeneity and lack of publication bias were confirmed, and then the data were evaluated by CMA software. The findings of the current research showed that the effect size of cultural capital and leisure time is 0.470, which on the basis of Cohen's effect size interpretation system, is in the medium range. Also, audience and education variables were considered as moderating variables and it was determined that the coefficient of effect size among residents (0.497) was more than that of youth (0.413) and among non-students (0.535) was more than that of students (0.270). In fact, the findings showed that the relationship of the two variables with the adjustment of citizens and non- students can have different effects on each other.