Abstract:
هدف: هدف این مقاله، سنجش اعتماد عمومی به یافتههای علمی، مراکز علمی و پژوهشگران در ایران است. با تخصصیشدن روزافزون علم و فناوری و نفوذ آن در زندگی روزمره و گسترش رسانهها و وسایل ارتباطی، آگاهی درباره پیامدهای توسعه علم و فناوری در بین گروههای اجتماعی توزیع شده و مردم به علم و فناوری و دستاوردهای آن با تردید بیشتری نگاه میکنند. در شرایط توزیع اجتماعی دانش، دانشمندان دیگر به تنهایی دانش و توان پیشبینی همه دلالتهای اجتماعی نوآوری را ندارند؛ این تحول ارزیابی دلالتهای اخلاقی علوم و فناوری را از انحصار دانشمندان خارج کرده است. پژوهشگران علم و جامعه با طرح پرسشهای خاص خود میکوشند جنبههای مختلف ارتباط مردم با علم و فناوری را توضیح دهند که چگونه میتوان میزان اعتماد مردم به علم و فناوری را سنجید و آنان را در رشد و پیشرفت جامعه سهیم کرد.روش: در این مطالعه از روش توصیفی و طرح پیمایشی بهره گرفته شده است. برای دستیابی به هدف، از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و بررسی ضریب توافق ایشان، انجام شد. همچنین از روش اندازهگیری روایی سازهای مدل مفهومی (تحلیل عاملی تأییدی و بررسی شاخصهای برازش) استفاده و برای پایایی سؤالات و گویههای تهیه شده از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها :در مورد یافتههای علمی، پاسخدهندگان به موضوعات مرتبط با قوانین و مقررات علمی، تأیید دیگر منابع، تأیید دانشمندان دیگر و اینترنت اعتماد داشتند. در حالی که بررسی به وسیله افراد عادی و تأیید رسانهها مورد اعتماد پاسخگویان نبود. همچنین یافتهها نشان داد که اکثریت جامعه، به مراکز علمی اعتماد دارند.
Purpose: The purpose of this article is to measure public trust in scientific findings, scientific centers and researchers in Iran. With the increasing specialization of science and technology and its influence in everyday life and the expansion of media and communication tools, awareness about the consequences of the development of science and technology is distributed among social groups and people are aware of science and technology and its achievements. They look with more doubt. In the conditions of social distribution of knowledge, scientists alone do not have the knowledge and ability to predict all the social implications of innovation; This evolution has taken the evaluation of moral implications of science and technology out of the monopoly of scientists. Researchers of science and society try to explain different aspects of people's relationship with science and technology by posing their own questions, how to measure people's trust in science and technology and make them contribute to the growth and development of society, didMethod: In this study, we used descriptive method and survey design. To achieve the goal, a multi-stage cluster sampling method was used. The data collection tool was a questionnaire. The content and form validity of the questionnaire was done by using experts' opinion and checking their agreement coefficient. Also, the method of measuring the structural validity of the conceptual model (confirmatory factor analysis and examination of fit indices) was used, and Cronbach's alpha coefficient was used for the reliability of the prepared questions and items.Findings: Regarding scientific findings, the respondents trusted issues related to scientific rules and regulations, confirmation of other sources, confirmation of other scientists, and the Internet. While the review by ordinary people and the confirmation of the media were not trusted by the respondents, the findings also showed that the majority of the society trusts
Machine summary:
آيا مردم نسبت به پيامدهاي علم و فناوري خوش بين اند يا بدبين ؟ مسئوليت علم و کنشگران آن (دانشمندان و سياستمداران علم ) در برابر جامعه چيست ؟ و چگونه مي توان اعتماد مردم به علم و فناوري را افزايش داد و آنها را در رشد و پيشرفت علم و فناوري سهيم کرد؟ در چنين شرايطي است که ميزان شناخت و چگونگي نگرش گروه هاي مختلف اجتماعي از علم و فناوري و فرايندها و سازوکارهاي آن اهميت زيادي يافته است .
بيش از نيم قرن است که در اغلب کشورهاي توسعه يافته شاخص اعتماد عموم به علم براي سنجش درک عمومي از علم ، در پيمايش هاي مختلف استفاده مي شود.
پيمايش هاي اجرا شده براي اندازه گيري وضعيت درک عموم از علم و فناوري از سال ١٩٥٧ تاکنون دچار فرازونشيب هايي بوده است که با پارادايم سواد علمي (از دهه ١٩٦٠ تا ١٩٨٥) آغاز شد و سپس به پارادايم درک عمومي از علم (١٩٩٥-١٩٨٥) منجر گرديد و در ادامه به پارادايم علم در جامعه (١٩٩٥ 1 .
Fosering Public Trus in Science: The Role of Social Media.
Undersanding Public Support for Stem Cell Research: Media Com- munication, Interpersonal Communication and Trus in Key Actors.
Undersanding public support for sem cell research: media com- munication, interpersonal communication and trus in key actors.