Abstract:
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون - پس آزمون با گروه گواه و پیگیری پس از دو ماه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان با تشخیص اختلال یادگیری در ریاضی در دوره دوم ابتدایی در سه پایه 4، 5، 6 دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که به مراکز ویژه اختلال یادگیری آموزش و پرورش شهر تهران معرفی شدند. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. تعداد 30 نفر برای گروه آزمایشی و اجرای مداخلات و تعداد 30 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. برای آزمودنیهای گروه آزمایش، جلسات آموزشی به مدت 10 جلسه برگزار شد. ابزار پژوهش تست وکسلر کودکان، آزمون کاس و برگزاری دوره آموزشی برای گروه آزمایش بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف اسمیرنف، کرویت موچلی، آزمون برابری خطای واریانس لوین، آزمون تحلیل کواریانس دوعاملی، آزمون تعقیبی بن فرونی و نمودار خطی استفاده شد. یافته ها: اثربخشی مهارتآموزی پردازشهای چهارگانه مغز در کارکردهای شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در ریاضی و خواندن تفاوت معنادارنداشت. ولی پردازشهای چهارگانه مغز نیزدرگروههای آزمایشی باعث افزایش معنادارنمره آنها در پس آزمون کارکردهای شناختی شده بود (میانگین گروههای آزمایش729 /281 ومیانگین گروههای کنترل321/263بود).نتیجه گیری: نتایج نشان داد مهارتآموزی پردازشهای چهارگانه مغز بر کارکردهای شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در ریاضی و خواندن موثر است.
Research method: This research was practical in terms of purpose and in terms of data collection method it was semi-experimental, of pre-test-post-test type with control group and follow-up after two months. The statistical population of the research was all the students diagnosed with a learning disorder in mathematics in the second grade of elementary school in the 4th, 5th, and 6th grades of the elementary school in Tehran in the academic year 2018-2019, who were introduced to the special centers for learning disorders in Tehran. The purposeful sampling method was used for sampling. 30 people were selected for the experimental group and the implementation of interventions, and 30 people were selected as the control group. For the subjects of the experimental group, training sessions were held for 10 sessions. The research tools were children's Wechsler test, Cass test and training course for the experimental group. To analyze the data, Kolmogorov Smirnov, Mochli's sphericity test, Levin's variance error equality test, bivariate analysis of variance test, Ben Feroni's post hoc test and line graph were used.Findings: There was no significant difference in the effectiveness of four brain processing skills training in the cognitive functions of students with learning disabilities in math and reading. But the four processes of the brain in the experimental groups also caused a significant increase in their scores after the cognitive functions test (the average of the experimental groups was 281.729 and the average of the control groups was 263.321).Conclusion: The results showed that the four brain processing skills training is effective on the cognitive functions of students with learning disabilities in math and reading.