Abstract:
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی توانمندسازی روانی – اجتماعی دانشآموزان بر درگیری و تابآوری تحصیلی دانشآموزان بود. این پژوهش از نوع مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانشآموزان دختر دبیرستانهای اسکو بود که 50 نفر از دانشآموزان (با عملکرد پایین) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 25 نفری به صورت کاملا تصادفی دستهبندی شدند. ابتدا هر دو گروه به پرسشنامههای: درگیری تحصیلی و تابآوری پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش تحت آموزش مهارتهای روانی-اجتماعی قرار گرفت. بسته آموزش مهارتهایروانی-اجتماعی شامل 8 جلسه 90 دقیقهای بود. پس از اجرای برنامه آموزش دو گروه مورد آزمون درگیری تحصیلی و تابآوری قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد با توجه به نتایج بدست آمده (F=7. 08, df=1 P<0/05)، زمانی که اثر پیشآزمون از روی نتایج پسآزمون مربوط به گروهها حذف شود، تفاوت بین گروهها (از نظر تابآوری) در سطح معناداری 99 درصد اطمینان معنادار بوده و آموزش مهارتهای روانی–اجتماعی بر افزایش تابآوری موثر است. همچنین با توجه به نتایج حاصل شده (F=23. 33, df=1 , P<0/05)، زمانی که اثر پیشآزمون از روی نتایج پسآزمون مربوط به گروهها حذف شود، تفاوت گروهها (از نظر درگیری تحصیلی) در سطح معناداری 99 درصد اطمینان معنادار میباشد. و آموزش مهارتهای روانی اجتماعی بر درگیری تحصیلی دانشآموزان موثر است.
The purpose of this research is to investigate the effectiveness of psycho-social empowerment of students on their engagement and academic resilience in the Osku region. This research is a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the current study includes female students of Osku high schools. The sample size includes 50 students (with low performance) who were selected using the available sampling method and randomly divided into two groups of 25 students. First, both groups answered the questionnaires including Christiana Academic Conflict, the reliability of which was 0.86 using Cronbach's alpha, and the Connor and Davidson resilience. Then the experimental group was trained in psycho-social skills. The package of psycho-social skills training included 8 sessions of 90 minutes, after the implementation of the program, two groups were tested for academic engagement and resilience. The research findings showed that according to the obtained results (F=7.08, df=1 P<0.05) when the pre-test effect is eliminated from the post-test results of the groups, the difference between the groups (of Resilience opinion) is critical at a significance level of 99% confidence and psycho-social skills training is effective in increasing resilience. Also, according to the results (F=23.33, df=1, P<0/05), when the pre-test effect is ignored from the post-test outcomes of the groups, the difference between the groups (in terms of academic involvement) in the level significance is 99% confidence. And teaching psycho-social skills are effective in students' academic engagement
Machine summary:
يافته هاي پژوهش نشان داد با توجه به نتايج بدست آمده (٠٠٥>P ١=df ,٧٠٨=F)، زماني که اثر پيش آزمون از روي نتايج پس آزمون مربوط به گروه ها حذف شود، تفاوت بين گروه ها (از نظر تاب آوري) در سطح معناداري ٩٩ درصد اطمينان معنادار بوده و آموزش مهارت هاي رواني–اجتماعي بر افزايش تاب آوري مؤثر است .
شايان ذکر است که ديگر شواهد پژوهشي نيز در مورد اثربخشي توانمندسازي رواني–اجتماعي دانش آموزان در بهبود پيشرفت تحصيلي و تاب آوري آنان اميدوار کننده است ، به طوري که مس من (٢٠٢٢) در مقاله خود نتيجه گيري کرده توانمندسازي روانشناختي با افزايش تواناييهاي رفتار اجتماعي، تصميم گيري مسئولانه و ارائه حمايت اجتماعي و کاهش رفتار بزهکارانه و تلاش براي موفقيت هاي تحصيلي، مرتبط است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) به منظور تجزيه و تحليل داده ها ابتدا به بررسي نرمال بودن متغيرها پرداخته شد، سپس با بهره گيري از نرم افزارspss و آزمون هاي کواريانس اثربخشي آموزش توانمندسازي رواني–اجتماعي بر متغيرهاي تاب آوري و درگيري تحصيلي دانش آموزان داراي عملکرد تحصيلي پايين مقطع متوسطه منطقه اسکو مورد بررسي قرار گرفت .
بنابراين ، ميتوان نتيجه گرفت آموزش مهارت هاي رواني اجتماعي بر درگيري تحصيلي دانش آموزان داراي عملکرد تحصيلي پايين منطقه اسکو مؤثر واقع شده است .
بنابراين ، ميتوان نتيجه گرفت آموزش مهارت هاي رواني اجتماعي بر درگيري تحصيلي دانش آموزان منطقه اسکو مؤثر واقع شده است .
The relationship between motivational beliefs and self-regulated learning strategies with emotional intelligence in students, Quarterly Journal of Education and Training, pp 29-50.