Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هویت تحصیلی موفق بر استرس تحصیلی و سازگاری تحصیلی انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات شبه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و مرحله پیگیری (دو ماهه) به همراه گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهرستان قم که در سال تحصیلی 1401- 1400 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند. از بین جامعه آماری تعداد 60 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی و کنترل به صورت تصادفی گماشته شدند. ابتدا از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه استرس تحصیلی و سازگاری تحصیلی پیشآزمون گرفته شد، سپس دانشآموزان (طی 7 جلسه)، والدین آنها (طی 7 جلسه) و کارکنان مدارس و انجمن اولیاء مدارس مربوطه (طی 6 جلسه)، قسمتهای مربوط به خود از بسته آموزشی هویت تحصیلی موفق را دریافت کردند. در انتها نیز از هر دو گروه پسآزمون و آزمون مرحله پیگیری (دوماهه) گرفته شد. دادهها با روش تحلیل عاملی با اندازهگیریهای مکرر و با استفاده از نرمافزار تحلیل آماری SPSS22 انجام گرفت. یافتهها نشان داد آموزش مبتنی بر مدل هویت تحصیلی موفق بر کاهش استرس تحصیلی (482/84F= و 000/0P=). و افزایش سازگاری تحصیلی (843/57 F= و 000/0P=) مؤثر است. بنابراین نتیجه گرفته میشود، آموزش مبتنی بر مدل هویت تحصیلی موفق بر دانشآموزان در دوره متوسطه اول، جدای از ترغیب آنها به کسب هویت تحصیلی موفق در دوره هویتیابی، استرس تحصیلی آنها را کاهش داده و سازگاری تحصیلیشان را افزایش میدهد.
The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of education based on the academic achievement identity model on academic stress and academic adjustment. This research was a quasi-experimental study with a pre-test, post-test and follow-up stage (two months) with a control group. The statistical population of the research consisted of all the male students of the first secondary school in Qom city who were studying in the academic year of 1400-1401. Among the statistical population, 60 people were selected by purposeful sampling and randomly assigned to two experimental and control groups. First, a pre-test was taken from both groups using the academic stress and academic adjustment questionnaire, then the students (during 7 sessions), their parents (during 7 sessions) and the school staff and parent's association of the respective schools (during 6 sessions) received the relevant parts of the educational package of the academic achievement identity. At the end, post-test and follow-up test (two months) were taken from both groups. The data were analyzed by factor analysis method with repeated measurements and using SPSS22 statistical analysis software. The findings showed that education based on the academic achievement identity model is effective in reducing academic stress (F=84.482 and P=0.000) and is effective in increasing academic adjustment (F=57.843 and P=0.000). Therefore, it is concluded that education based on the model of academic achievement identity on students in the first secondary period, apart from encouraging them to acquire a academic achievement identity in the identity search period, It reduces their academic stress and increases their academic adjustment.
Machine summary:
ابتدا از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه استرس تحصيلي و سازگاري تحصيلي پيش آزمون گرفته شد، سپس دانش آموزان (طي ٧ جلسه )، والدين آنها (طي ٧ جلسه ) و کارکنان مدارس و انجمن اولياء مدارس مربوطه (طي ٦ جلسه )، قسمت هاي مربوط به خود از بسته آموزشي هويت تحصيلي موفق را دريافت کردند.
1- Vijayakumar, de Macks, Shirtcliff & Pfeifer 2- Seaward 3- Puolakanaho et al 4- Tan & Yates 5- Agolla & Ongori 6- Klink, Byars‐Winston & Bakken 183 علاوه بر آنچه گفته شد، يادگيرنده نوجوان ، در اين دوره رشدي با انتخاب و انجام رفتارهاي سازنده يا ناسازگار، سازگاري و يا ناسازشي را در محيط هاي مربوطه از خود نشان ميدهد (ويجاياکومار و همکاران ، ٢٠١٨).
در حقيقت اين مفهوم مشخصه چگونه عمل کردن در بافت مدرسه و تحصيل است 1- Salaam & Mounts 2- Verner-Filion & Vallerand 3- Pettus 4- Yoo, Miller & Yip 5- Ali, Ahmad, & Khan 6- Bronfenbrenner 7- Academic achievement identity 8- Academic Identity 9- Was & Isaacson 184 و به عنوان بازتابي از شايستگيها، خودمختاري ها، هدفمنديها، باورهاي کارآمدي و تجربه هيجاناتي است که يادگيرندگان در کلاس درس و در تعامل با همسالان و معلمان خود دارند (روزر و لا١، ٢٠٠٢).
1- Kai-Wen 2- Gadzella & Baloglu 197 يافته بعدي پژوهش نشان داد، آموزش بسته هويت تحصيلي موفق بر سازگاري تحصيلي دانش آموزان تأثير معناداري دارد.
Modeling of Academic Adjustment in Boy Students Based on Causal Relationships of Personality Traits & Perceived Social Support with Mediating Self-Regulated Learning.