Abstract:
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش بارش مغزی و تریز بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطه شهر گرمی در سالتحصیلی 1402-1401 به تعداد 750 نفر بود که از بین آنها 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس و پس از کسب معیارهای ورود به مطالعه در دو گروه 15 نفره جای داده شدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش، مقیاس درگیری تحصیلی ریو و سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری بود. برنامه آموزش بارش مغزی لفرانکویس طی 6 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اول و آموزش تریز سرگی و همکاران طی 6 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش دوم اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیره در برنامه SPSS انجام شد. نتایج نشان داد بین نمرات پسآزمون درگیری تحصیلی گروهها تفاوت معنیدار وجود نداشت (05/0<P) اما بین نمرات پسآزمون سرزندگی تحصیلی گروهها تفاوت معنیدار وجود داشت (658/6 F=، 016/0=P) و نمرات سرزندگی تحصیلی گروه آموزش تریز در مقایسه با گروه آموزش بارش مغزی، افزایش بیشتری یافته است در نتیجه آموزش تریز در مقایسه با آموزش بارش مغزی در بهبود سرزندگی تحصیلی اثربخشی بیشتری داشته است. به طور کلی، مطابق با یافتههای پژوهش، روش تریز در افزایش سرزندگی تحصیلی دانشآموزان بر روش بارش برتری دارد و چنانچه معلمان درصدد بهبود سرزندگی تحصیلی دانشآموزان باشند، میتوانند با اجرای روش تدریس تریز سریعتر و بهتر به این هدف دست یابند.
This research was conducted with the aim of comparing the effectiveness of brainstorming and TRIZ training on students' academic engagement and academic buoyancy. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with two experimental groups. The statistical population of the research included 750 male students of the second year secondary schools in Garmy city in the academic year of 2022-2023, of which 30 were selected by available sampling and after obtaining the inclusion criteria, they were divided into two groups 15 Test subjects 1 and 2 were placed. The instrument used in this research was the Reeve 's academic engagement scale, academic buoyancy scale of Dehghanizadeh and Hossein Chari. Brainstorming training program during 6 sessions of 90 minutes for the experimental group 1 and the TRIZ program during 6 sessions of 90 minutes for the experimental group 2 were implemented by the teachers. Data analysis was done using univariate analysis of covariance in SPSS program. The results showed that there was no significant difference between the post-test scores of academic engagement of the groups (P<0.05), but a significant difference between the scores of the academic buoyancy post-test of the groups (F=6.658, P=0.016). The academic buoyancy scores of TRIZ training group have increased more compared to the brainstorming training group, as a result, TRIZ training has been more effective in improving academic buoyancy compared to brainstorming training. In general, according to the findings of the research, the TRIZ method is superior to the brainstorming method in increasing the academic buoyancy of students, and if teachers are trying to improve the academic vitality of students, they can achieve this goal faster and better by implementing the TRIZ teaching method.
Machine summary:
بر اساس مدل توسعه انگيزشي خودتعيين گري، درگيري تحصيلي دانش آموز محصول تعاملات بين زمينه يادگيري و «خود» يا برآورده شدن نيازهاي رشدي براي شايستگي، خودمختاري و ارتباط است (اسکينر 14 1- You, Dang & Lim 2- Academic engagement 3- Fredericks, Blumenfeld & Paris 4- Putwain & Wood 5- Reeve 6- Behavioral 7- Emotional 8- Cognitive 9- Wang, Fredricks, Hofkens, Ye & Schall 10- Tseng 11- Agentic Angagement 12- Bowden, Naumann, & Tickle 13- Social engagement 14- Skinner 81 و همکاران ، ٢٠٠٨)؛ به نقل از (مک کلار و وانگ ١، ٢٠٢٣).
1- Mckellar SE & Wang 2- Azevedo, Rosário, Núñez, Vallejo, Fuentes & Magalhaes 3- Academic buoyancy 4- Martin, Colmar, Davey & Marsh 5- Ursin, J¨arvinen & Pihlaja 6- Marsh 7- Connors, Symes, Douglas-Osborn 8- Adaptive 9- Setbacks 10- Ginns, Papworth, & Nejad 11- Lei, Wang, Dai, Guo, Xiang & Hu 12- Bostwick, Martin, Collie, Burns & Hare 82 در طول سال هاي متمادي، روش هاي متعددي براي فائق آمدن بر چالش هاي دوران تحصيلي از سوي روانشناسان و متخصصان آموزش و پرورش ارائه شده است .
(يعقوبي و جهان ، ١٣٩٣) 1- Alkasem & Tilfarlioğlu 2- Teoriya resheniya izobrototelskikh zadatch 3- Theory of inventive problem solving 4- Altshuller 5- Nakagawa 6- Tommelein 7- Wadman 8- Kannengiesser, Williams & Gero 84 در پژوهشي نشان دادند که اثربخشي تريز بر افزايش خلاقيت بيش تر از بارش مغزي بوده است و همچنين (متين ، ١٣٩٨) نيز در پژوهشي دريافت که آموزش تريز در مقايسه با آموزش بارش مغزي بر بهزيستي روانشناختي اثربخشي بيشتري دارد.