Abstract:
هدف پژوهش حاضر پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشآموزان بر اساس بازخورد معلمان با در نظر گرفتن نقش میانجی نوع ذهنیت آنها بود. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از حیث اجرا توصیفی-همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر متوسطه اول مشهد که به روش خوشهای چند مرحلهای و با استفاده از جدول مورگان تعداد 380 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی بازخورد معلم مبتنی بر مدل باتلر و وین و مطالعات فرار و همکاران، پرسشنامه ذهنیت دانشآموزان کاتامیسو و لو و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSSv16 و AMOSv24 استفاده شد. نتایج نشان داد بازخورد تلاش محور و توانایی محور هر دو هم به صورت مستقیم و هم از طریق میانجیگری ذهنیت دانشآموزان میتواند انگیزش تحصیلی را پیشبینی کند. همچنین نتایج نشان داد ذهنیت رشدپذیر و ایستا نیز به طور مستقیم با انگیزش تحصیلی ارتباط دارد. وقتی معلمان دانشآموزان را افرادی پرتلاش می دانند و این نگرش را در قالب بازخورد به آنها ارائه میدهند، بر ذهنیت شان تأثیر گذاشته و در نتیجه با ایجاد یک ذهنیت رشدپذیر در مورد تواناییها و احساسات موجب انگیزش تحصیلی بیشتر در آنها میشوند.
The purpose of the present study was to investigate the students' academic motivation based on teachers' feedback, considering the mediating role of students' mentality. The study was applied in terms of purpose and descriptive-correlational terms of implementation within the framework of structural equation modeling. The statistical population was 380 people numbers from the female students of the first secondary school of Mashhad, who were selected as a sample by the multi_stage cluster method and using the Morgan's table. Data collection tools was a questionnaire designed by the researcher to assess teacher' feedback based on the model of Butler and Wayne and Farar et al, students' mentality questionnaire from Katamiso and Lu and academic motivation questionnaire from Harter. SPSS and AMOS software were used for data analysis. The results showed that effort-oriented and ability-oriented feedback can investigate academic motivation both directly and by mediating students' mindsets. In addition, the results showed that growth mindset and static mindset were directly related to academic motivation. When teachers see students as hard-working people and give them this attitude in the form of feedback, it affects their mentality, and as a result, by creating a growing mindset about their abilities and feelings, they motivate them more academically.
Machine summary:
نتايج نشان داد بازخورد تلاش محور و توانايي محور هر دو هم به صورت مستقيم و هم از طريق ميانجيگري ذهنيت دانش آموزان ميتواند انگيزش تحصيلي را پيش بيني کند.
وقتي معلمان دانش آموزان را افرادي پرتلاش مي دانند و اين نگرش را در قالب بازخورد به آنها ارائه ميدهند، بر ذهنيت شان تأثير گذاشته و در نتيجه با ايجاد يک ذهنيت رشدپذير در مورد تواناييها و احساسات موجب انگيزش تحصيلي بيشتر در آنها ميشوند.
(فرگوسن ٣، ٢٠١٧) در برسي ديدگاه دانش آموزان با توانايي بالا در مورد انگيزش تحصيلي به اين مطلب اشاره دارد که افراد با استعداد تحصيلي ممکن است جاه طلبي تحصيلي پاييني داشته و انگيزه کافي براي ادامه تحصيلات را نداشته باشند.
1- Dinham 2- Sadler 3- Thorndike 4- Ganie & Driscool 5- Claro 6- Information processing 7- Duek 8- Voerman 9- Kamins 10- Ferrar 11- Butler 106 محققان دريافتند که دانش آموزان انگيزه تحصيلي متفاوتي را نسبت به هم دارا هستند و اين امر ريشه در درک آنها از تواناييهايشان دارد.
1- Rissanen 2- Mueller 3- Zentall & Morris 4- Cutumisu & Lou 5- Gandhi 108 با توجه به مطالب ياد شده و اهميت و جايگاه بازخورد معلم در يادگيري دانش آموزان و خلاء پژوهشي در اين زمينه تحقيق حاضر به برسي رابطه انواع بازخورد معلم (فردي، فرايندي) بر انگيزش تحصيلي دانش آموزان پرداخته و در اين ميان نقش ميانجي انواع ذهنيت دانش آموزان (ايستا و رشدپذير) را در اين رابطه مورد برسي قرار ميدهد.
همچنين بازخورد تلاش محور و توانايي محور معلم هر دو قادر به پيش بيني انگيزش تحصيلي دانش آموزان است .