Abstract:
اعتماد اجتماعی از عناصر مهم سرمایه اجتماعی و از پیش نیازهای اساسی توسعه و حرکت به سوی مدرنیته است. نهاد دانشگاه بمثابه نهاد توسعه گرا و دموکراتیک میتواند جهت دهنده سیر پیشرفت و تحول جامعه باشد و نگرش ها و ارزش های هر یک از ارکان آن به ویژه دانشجویان که هم از لحاظ پویایی و هم از لحاظ تعداد نسبت به دو رکن دیگر نهاد دانشگاه یعنی اساتید و یاوران علمی اغلب جوانتر و پویاتر و به تعداد بیشترند؛ اهمیت قابل توجهی پیدا میکند. به دلیل همین اهمیت؛ در تحقیق حاضر به سنجش اعتماد اجتماعی و آزمون رابطه آن با سرمایه جمعی و دسترسی و پاسخگویی نهادی بر اساس نظریه زتومکا در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور با روش پیمایش در جامعه آماری 12000 نفری (دانشگاه پیام تور مرکز غرب) و با حجم نمونه 372 نفر پرداخته ایم. یافته های تحقیق رابطه بین متغیرهای عاملیتی (سرمایه جمعی) و ساختاری (ارزیابی دسترسی و پاسخگویی نهادی) با اعتماد اجتماعی که منطبق با نظریه رتومکا است؛ را اثبات می کنند. یافته قابل تأمل تحقیق سطح پائین اعتماد اجتماعی دانشجویان است به طوریکه 1/97 درصد دانشجویان اعتماد اجتماعی متوسط رو به پائین و تنها 9/2 درصد دانشجویان از اعتماد اجتماعی بالایی برخوردارند که به نظر میرسد از جو اجتماعی پرتنش و بحران زده کشور تأثیر میپذیرد. با توجه به مسائل ناشی از روند رو به گسترش کاهش اعتماد اجتماعی، جای نگرانی است که دستگاههای سیاستگذار در دهه های اخیر توجه برنامه ریزی شده و عملیاتی چندانی به این مهم نشان نداده اند. بیم آن می رود که بحران های اجتماعی گریبانگر جامعه از سویی و فساد اداری دهشتناک جاری در نظام اجتماعی و مدیریتی کشور به نهادینهسازی بیاعتمادی و فاصلهگیری هر چه بیشتر از الزامات زندگی مدرن و به سخن دیگر توسعهگریزی دانشجویان که در واقع حاملان اصلی توسعه باید باشند، منجر شود.
Social trust is one of the important elements of social capital and one of the basic prerequisites for development and moving towards modernity. Social trust reduces many social costs and increases social cohesion, and underpins the public sphere and civil society. Trust is necessary for the formation of ties and the creation of cooperation and social participation and cooperation, and it is only by relying on trust that we are able to solve problems and fulfill social obligations despite differences. The university institution as a developmental and democratic institution can guide the progress and development of society and the attitudes and values of each of its pillars, especially students, both in terms of dynamics and number of other elements of the university institution. That is, faculty and staff are often younger, more dynamic, and more numerous; It is of considerable importance.The variable of access to institutions has the greatest impact on the variable of social trust and the variables of religiosity, having a healthy family, students' assessment of the response rate of institutions and the rate of access to institutions have about 46% of the change in social trust. The research findings are low level of students' social trust, so that 97.1% of students have moderate to low social trust and only 2.9% of students have high social trust, which seems to be affected by the tense and crisis atmosphere. It is social. Confirm country. Therefore, it can be said that the useful and developmental results of university education depend on the social and political context of each society. Given the growing trend of declining social trust, it is a matter of concern that policymakers have not paid much attention to this issue in recent decades. It is believed that the social crises plaguing the society on the one
Machine summary:
يافته هاي تحقيق رابطه بين متغيرهاي عامليتي (سرمايه جمعي) و ساختاري (ارزيابي دسترسي و پاسخگويي نهادي) با اعتماد اجتماعي که منطبق با نظريه رتومکا است ، را اثبات ميکنند.
در اين ميان دانشجويان يکي از کنشگران دانشگاهي در همه جوامع در حال گذار، جزو گروه هاي نخبه و مدرن محسوب ميشوند و از طرف ديگر به دليل دوام ساختارها و ويژگيهاي فرهنگي سنتي، هنوز منابع جديد اعتماد اجتماعي نظير نوجويي، فردگرايي، آزادانديشي، وقت شناسي ، محاسبه - گري و پيوند دايمي با رسانه ها و مؤلفه هاي شالوده اي اعتماد به ويژه اعتماد به نظام هاي انتزاعي به شکل کامل در بين آن ها نهادينه و دروني نشده است .
با توجه به اينکه اين بياعتمادي دانشجويان ميتواند به اقشار ديگر جامعه تسري پيدا کرده و آسيب هاي اجتماعي بيشتري در پي داشته باشد؛ لازم است با سنجش اعتماد اجتماعي آنان و شناسائي ارتباط آنها با هر يک از عوامل اجتماعي، تلاش مجددانه اي براي بسترسازي در جهت ايجاد اين عوامل از سوي سياست گذاران حوزه هاي مختلف سياسي، اجتماعي و اقتصادي صورت پذيرد.
1. Arnold, Sapir & Zapryanova 2.
Dollar & Collier (زتومکا، ١٣٨٤) و از سوي ديگر تأثيرگذاري دانشجويان بر جريان هاي فکري جامعه ، ميتوان پذيرفت که رابطه ميان سرمايه جمعي دانشجويان و ارزيابي آنها از دسترسي و پاسخگويي نهادها و ميزان اعتماد اجتماعي در ميان آن ها، براي به نتيجه رسيدن فرايند توسعه در کشور، از اهميت جامعه شناسانه زيادي برخوردار است .
I. (2015), “Higher Education and Social Trust: A European Comparative Perspective”, Comparative Sciences: Interdisciplinary Approaches International Perspectives on Education and Society,.