Abstract:
این تحقیق با هدف شناسایی و اولویتبندی شاخصهای نابرابری آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران انجام شده و از نوع پژوهشهای ترکیبی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری مورد بررسی کلیه مدارس ابتدایی دولتی شهر تهران میباشد. نمونۀ آماری در بخش کیفی شامل 14 نفر از خبرگان و صاحب نظران حوزه آموزش عمومی که به شیوه نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته، چک لیست محقق ساخته است. نتایج نشان داد که نابرابری آموزشی در سطح مدارس ابتدایی شهر تهران شامل 7 مضمون فراگیر، 28 مضمون سازماندهنده میباشد که عبارتند از: مولفه درونداد شامل 4 شاخص، مولفه فرایند مدرسه شامل 6 شاخص، مولفه زمینه خانوادگی شامل 6 شاخص، مولفه برونداد شامل 8 شاخص، زمینه فردی نابرابری شامل 4 شاخص، تاثیرات اجتماعی و سیاسی نابرابریها در آموزش و پرورش شامل 4 شاخص، شاخصهای جفرافیایی. همچنین از نظر میزان تاثیرگذاری مولفهها و شاخصها بر افزایش نابرابری اولویت یکم شرایط اقتصادی خانوادهها، اولویت دوم امکانات و فضای آموزشی، اولویت سوم وضعیت اجتماعی خانوادهها، اولویت چهارم شاخصهای جغرافیایی، اولویت پنجم میزان دسترسی و میزان بهرهمندی از آموزش، و اولویتهای بعدی به ترتیب منابع انسانی(معلمان خوب)، سرمایه فرهنگی خانواده، آرزوی تحصیلی دانشآموزان، جمعیت کمخانواده، مدیریت مدرسه، انتظارات و آرزوهای والدین، وضعیت تحصیلی والدین، پیشرفت تحصیلی، وضعیت قبولی دانشآموزان در مدارس نمونه، مقامهای ورزشی، فرهنگی و علمی، رسیدگی متولیان آموزشی، آموزش تبارگرایی، میزان توجه معلم به دانشآموزان، توجه به کیفیت آموزشی میباشند.
This research was conducted with the aim of identifying and prioritizing indicators of educational inequality in primary schools in Tehran and it is an exploratory type of research. The statistical population under investigation is all public elementary schools in Tehran. The statistical sample in the qualitative section includes 14 experts and experts in the field of public education, who were selected by snowball sampling, and in the quantitative section, principals, assistants and experts of primary schools in Tehran, who were selected in a multi-stage cluster. . Data collection tools include semi-structured interview, researcher made checklist. The results showed that the educational inequality at the level of primary schools in Tehran includes 7 components, 28 indicators, which are: input component including 4 indicators, school process component including 6 indicators, family background component including 6 indicators, output component including 8 Index, individual context of inequality including 4 indicators, social and political effects of inequalities in education including 4 indicators, geographical indicators. Also, in terms of the influence of components and indicators The amount of benefit from education, and the next priorities in the order of human resources (good teachers), family cultural capital, students' educational aspirations, small family population, school management, parents' expectations and aspirations, parents' educational status, educational progress , the acceptance status of students in model schools, sports, cultural and scientific authorities, the handling of educational trustees, the education of descent, the level of attention of teachers to students, attention to the quality of education.