Abstract:
هدف: در مدیریت زنجیرهتامین، تصمیمگیری برای انتخاب تامینکننده یک موضوع کلیدی است که در سالهای اخیر تبدیل به یک هدف استراتژیک برای سازمانها شده است. مساله انتخاب تامینکننده به دلیل تعدد و تنوع شاخصهای کیفی و کمی، یک مساله تصمیمگیری چند شاخصه محسوب میشود و درنتیجه میتوان از تکنیکهای شناختهشده این حوزه در فرآیند حل مساله استفاده نمود. تحقیق حاضر تلاش دارد با رویکرد فرا ترکیب به تبیین و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی تامینکنندگان بپردازد.روششناسی پژوهش: در این مقاله به بررسی اثرگذارترین شاخصهای ارزیابی تامینکنندگان پرداخته شده است. پژوهش با بررسی 467 عنوان مقاله آغاز و سپس با ارزیابی آنها 282 مقاله با استفاده از رویکرد فرا ترکیب انتخاب شد. با تجزیهوتحلیل آنها، شاخصهای ارزیابی تامینکنندگان در 5 بعد، 19 زیربعد و 112 جز طبقهبندی شد و با استفاده از روش آنتروپی شانون، به تعیین ضریب اثر آنها پرداخته شد.یافتهها: نتایج نشان داد که شاخصهای قیمت، کیفیت، تحویل بهموقع، درآمد، ساختار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت انرژی، مدیریت محیطزیست، مشتری مداری و مدیریت سبز بهعنوان اثرگذارترین شاخصها در ارزیابی تامینکنندگان تعیین گردیدند.اصالت/ارزش افزوده علمی: انتخاب و ارزیابی تامینکننده نقش مهمی در ایجاد زنجیرهتامین موثر دارد. روند تولید در طول سالها از تولید اکثر محصولات، به برونسپاری لوازم جانبی اصلی تغییر یافته است. بدیهی است که تامینکنندگان نقشی اساسی در تولید یک محصول داشته باشند. تولیدکننده باید هنگام انتخاب تامینکننده دقت لازم را داشته باشد. ازاینرو یک مساله مهم شناسایی، ارزیابی و انتخاب تامینکننده است. نتایج پژوهش نشان داد که با شناسایی و ارزیابی شاخصهای تامینکنندگان زنجیرهتامین شرکتها میتوانند مزیت رقابتی زیادی را بهدست بیاورند.
Purpose: In supply chain management, decision making for supplier selection is a key issue that has become a strategic goal for organizations in recent years. The problem of supplier selection due to multiplicity and variety of qualitative and quantitative indicators is a multi-attribute decision-making problem and can be used known techniques in solving the problem. The present study tries to explain and prioritize the indices of supplier’s assessment with a meta-synthesis approach.Methodology: In this article, the most effective evaluation indicators of suppliers are examined. The research started by reviewing 467 titles of articles and then by evaluating them, 282 articles were selected by using the meta-synthesis approach. By analyzing them, supplier evaluation indicators were classified into 5 dimensions, 19 sub-dimensions and 112 components, and their effect coefficient was determined using Shannon entropy method.Findings: The results showed that price, quality, on-time delivery, revenue, organizational structure, human resource management, energy management, environmental management, customer orientation and green management indices were identified as the most effective indicators in evaluating the suppliers.Originality/Value: Supplier selection and evaluation play an imperative role in creating an effective supply chain. The production process has changed over the years from the production of most products to the outsourcing of major accessories. Obviously, suppliers have a key role to play in producing a product. The manufacturer must be careful when choosing a supplier. Therefore, identification, evaluation, and selection of suppliers are imperative. The results showed that by identifying and evaluating the indicators of supply chain suppliers, companies can gain a significant competitive advantage.