Abstract:
در ده سال گذشته الگوی مصرف اخبار تغییراتی اساسی داشته و مخاطبان بیش از قبل از طریق شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای موبایلی اخبار را دریافت میکنند. این روند از دیجیتالیشدن و پدیده همگرایی آغاز شد، با ظهور روزنامهنگاری شبکهای تداوم یافت و با محوریت یافتن پلتفرمها منجر به تحولاتی بنیادین در اکوسیستم رسانههای خبری شد. سازوکارهای اصلی پلتفرم ها یعنی «دادهایشدن»، «کالاییشدن» و «انتخاب» در این فرآیند تحولی اثرگذار بوده است. همچنین الگوریتمهای پلتفرمی سه فعالیت «کشش»، «تسهیل» و «انطباق» را برای جذب کاربر/مخاطبان، تسهیل مسیر حرکت آنها در پلتفرم و ارائه خدمات براساس نیاز آن ها دنبال می کنند. رفتار پلتفرم ها پیامدهای مختلفی از جمله افول مدلهای سنتی کسب درآمد برای رسانه ها و کوچ مخاطبان و آگهی دهندگان به بسترهای پلتفرمی را به دنبال داشته است. در مجموع فرآیندهای ناشی از «پلتفرمی شدن» به بازتعریف فرآیندها و نسبت میان بازیگران در اکوسیستم رسانه های خبری منجر شده است.
Over the past decade, the pattern of news consumption has changed dramatically, and audiences receiving news more and more through social media and mobile messengers. This trend began with the digitalization and convergence phenomenon, continued with the advent of networked journalism, and with the centralization of platforms led to fundamental changes in the news media ecosystem.The main mechanisms of the platforms, namely "datafication", "commodification" and "selection" have been influential in this transformational process. The platform algorithms also pursue three activities: "attraction", "facilitation" and "adaptation" to attract users/audiences, facilitate their movement on the platform and provide services based on their needs. Behavior of platforms has had various consequences, including the decline of traditional revenue models for the media and the migration of audiences and advertisers to platforms. Overall, the processes resulting from "platformization" have led to redefining processes and the relationship between actors in the news media ecosystem. . .