Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر میزان شادی مادران دانش آموزان منطقه ٢ تهران اجرا شد. به منظور دستیابی به هدف پژوهش از بین دبستان های منطقه ٢ تهران، دبستان غیر دولتی پسرانه روح اﷲ با توجه به امکان اجرای پژوهش انتخاب شد. ازبین کلیه مادران مدرسه ی مورد نظر یک نمونه ی ٤٤ نفری به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. سپس پس از اجرای پیش آزمون از بین ٤٤ نفر، به طور تصادفی ساده ٢٢نفر در گروه آزمایش و ٢٢ نفر در گروه کنترل قرار داده شدند.گروه آزمایش در شش جلسه ی ١٥٠ دقیقه ای آموزش هوش هیجانی، به مدت یک و نیم ماه شرکت نمودند و برای گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. بعد از اتمام آموزش، پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. داده های پژوهش از طریق اجرای پرسشنامه ی هوش هیجانی برادبری و گریوز (برادبری و گریوز، ١٣٩١) و پرسشنامه ی هنجار یابی شده آکسفورد (علی پور و نور بالا، ١٣٧٨) جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده از طریق آزمون t گروههای زوجی، تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر میزان شادی مادران به طور معنا داری موثر بوده است. به علاوه، آموزش هوش هیجانی بر افزایش تک تک ابعاد شادی (خلق مثبت، سلامتی، کارآمدی، عزت نفس، رضایت از زندگی)، تاثیر معناداری داشته است. هم چنین یافته های نتایج نشان داد که در هوش هیجانی افراد قبل و بعد از آموزش در سطح (p<0/05) تفاوت معناداری وجود داشت. مادرانی که هوش هیجانی بالایی دارند در شناخت و به کارگیری صحیح هیجانات خود و کودکانشان، توانایی پیش بینی وقایع و مقابله با موقعیت های استرسزا، مدیریت روابط و برانگیختن خود بسیار خوب عمل می کنند نتیجه اعمال چنین رفتارهایی، بهبود عملکرد و افزایش کارآمدی آنها در خانواده است.
Machine summary:
با توجه به اینکه پژوهشهاي متعدد ذکر شده در قبل نشان می دهند که بین هوش هیجانی و شادي رابطه معنادار وجود دارد مسئله اصلی این پژوهش این است که آیا با آموزش هوش هیجانی به مادران می توان شادي آنها را افزایش داد تا به این ترتیب بتوان به شادي دانش آموزان کمک کرد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر بر اساس یک طرح پژوهش شبه آزمایشی چار چوب بندي شده است و از میان طرح هاي شبه آزمایشی از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است.
یافته هاي مربوط به فرضیه سوم نشان داد که آموزش هوش هیجانی، بر رضایت از زندگی مادران تأثیر مثبت داشته است.
بحث و نتیجهگیری هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر افزایش شادي مادران دانش آموزان مدارس ابتدایی منطقه٢ تهران بوده است.
آموزش هوش هیجانی، تواناییهاي شناخت، درک، توصیف هیجان هاي خود و دیگران و پردازش صحیح آنها را در بین مادران شرکت کننده در پژوهش افزایش داده است که در این زمینه مادرانی که از هوش هیجانی بالایی بهره مند باشند، میتوانند با چالشهاي زندگی فردي و اجتماعی خود، بهتر سازگار شوند و هیجانهاي خود را به گونهاي مؤثر مدیریت کنند و در نتیجه، زمینه افزایش سلامت جسم و روان و شادي فرزندان خود را فراهم آورند.
Emotional intelligence and happiness of female students parting in the sport Olympiad of Iranian Universities: A Correlational stud .
The happy personality: Mediational role of trait Emotional intelligence.
Personality traits, emotional intelligence, and multiple happiness.
Trait emotional intelligence and happiness, Social behavior and personality, 31(8),815-824 Gallagher , E .