Abstract:
رفتار پرخطر در جوامع در حال گذار از حالت سنتی به مدرنیته (به دلیل شرایط خاص دوران گذار)، در بین گروههای اجتماعی افزایش مییابد و در روند توسعه جامعه به دلیل اثرگذاری آن بر عملکرد نیروی انسانی، چرایی گرایش به آن نیاز به بررسی دارد. بر این اساس، این پژوهش قصد دارد رفتار پرخطر را در بین نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۴۰ ساله ایرانی طی دهههای 1401-1390 موردبررسی قرار دهد.پژوهش حاضر از نوع روش فراتحلیل کمی، جامعه آماری آن 37 پژوهش که 28 سند به رعایت ملاک ورود(اعتبار و روایی، داشتن ضریب همبستگی، پیمایشی بودن و حجم نمونه) و خروج (نداشتن معیارهای علمی پژوهش) به روش نمونهگیری تعمدی از منابع علمی نورمگز، ایران داک، جهاد دانشگاهی، علم نت و ایران داک، انتخاب شدند.نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که بین متغیر مهارتهای اجتماعی (0.292)، سرمایه اجتماعی (0.183)، حمایت اجتماعی (0.143)، بیگانگی اجتماعی (0.250)، تعلقات مذهبی (0.177)، سبک زندگی (0.206)، عزتنفس اجتماعی (0.147)، پیوند افتراقی (0.231) و فشار عمومی (0.133) با رفتار پرخطر رابطه معنیداری وجود دارد. درمجموع متغیرهای معنیدار در مدل توانستهاند 0.215 از واریانس متغیر رفتار پرخطر را تبیین و پیشبینی نمایند. متناسب با یافتههای تحقیق، با ایجاد سازوکارهای کنترل اجتماعی (رسمی+ غیررسمی)، تقویت مؤلفههای سرمایهای (اقتصادی+ اجتماعی و فرهنگی) و جامعهپذیری شخصیتی جامعه ایرانی از طریق نظام مدرسه، دانشگاه و رسانههای اجتماعی، میتوان شدت گرایش به رفتار پرخطر را تعدیل کرد.
Risky behavior in societies transitioning from traditional to modernity (due to the special conditions of the transition period) increases among social groups, and in the process of society development, due to its effect on the performance of human resources, the reason for its tendency needs to be investigated. Based on this, this research aims to investigate risky behavior among Iranian teenagers and young people aged 15 to 40 during the decades of 1390-1401.The current research is a quantitative meta-analysis method, the statistical population of which is 37 studies, 28 of which meet the criteria of inclusion (validity and validity, correlation coefficient, survey and sample size) and exclusion (lack of scientific research criteria) using a purposeful sampling method. The scientific sources of Nurmagz, Iran Doc, Jihad Academici, Alam Net and Iran Doc were selected. The results of the research show that between the variables of social skills (0.292), social capital (0.183), social support (0.143), social alienation (0.250), religious affiliation (0.177), lifestyle (0.206), social self-esteem ( 0.147), There is a significant relationship with risky behavior. In total, the significant variables in the model have been able to explain and predict 0.215 of the variance of the risky behavior variable. According to the findings of the research, by creating social control mechanisms (formal + informal), strengthening the capital components (economic + social and cultural) and personality socialization of the Iranian society through the school system, university and social media, it is possible to moderate the intensity of the tendency to risky behavior