Abstract:
مبانی حجیت خبر واحد توسط اصولیان معاصر به تفصیل در خلال بحث «قطع و ظنّ» در کتب اصولی مطرح گشته است و معیارهای مختلفی در اخذ به روایات آحاد همچون وجود قرائن قطعی، ثقه بودن راویان سلسله سند و اطمینان به صدور ارائه شده است. در این میان، نظریۀ «موافقت با روح قرآن و سنت» از نظریات نوظهوری است که درصدد بیان معیاری برای حجیت خبر واحد و انتساب صدور و عدم صدور آن به معصومان ع است. شهیدصدر و آیتالله سیستانی از قائلان به این نظریه هستند؛ البته شهیدصدر حجیت خبر ثقه را قبول داشته و در کنار آن، احتمال تمامیت این نظریه را مطرح میکند ولی آیتالله سیستانی حجیت خبر ثقه را نپذیرفته و یگانه معیار خود در حجیت خبر واحد را توافق روحی آن با قرآن و سنت میداند. عمده دلیل ایشان در اثبات نظریه مذکور، روایات متواتری است که مفاد آنها اخذ خبر در صورت موافقت با قرآن و سنت و طرح خبر در صورت مخالف با قرآن و سنت است. از آنجا که تبیین و تحلیل صحیح و جامعی نسبت به این نظریه و مبانی آن در کتب و مقالات حتی از صاحبان نظریه وجود ندارد، تحقیق حاضر با هدف تبیین مفاد نظریه و تحلیل حدودوثغور ادلۀ آن کوشیده است در سایه توصیف و تحلیل گزارههای اصولی و روایی با گردآوری دادههای کتابخانه، همچنین دستهبندی روایات مدّنظر طرفداران نظریه و بررسی نحوۀ دلالت آنها و توضیح جهات مختلف آن، تبیین و تحلیل صحیحی از نظریه ارائه کند و به اشکالات احتمالی آن پاسخ دهد.
The basics of the validity of Khabar al-Wahid (tradition narrated by a single source) have been discussed by contemporary Usuli scholars in detail during the discussion of the subject of Qatʻ and Dann (certitude and presumption) in Usuli books, and various criteria have been presented for accepting the narrations of Ahad, such as the existence of definite evidence, the reliability of the narrators of the chain transmission, and assurance of narration issuance. Meanwhile, the theory of "agreement with the spirit of the Qurʼan and the Sunnah" is one of the emerging theories that tries to express a criterion for the validity of Khabar al-Wahid and to attributes its issuance and non-issuance to the holy infallibles (ʻA). Ayatollahs Martyr Sayyid al-Sadr and al-Sistani are among those who support this theory. Of course, Martyr Sayyid al-Sadr has accepted the validity of Khabar al-Thiqah, along with it, raised the possibility of the completeness of this theory, but Ayatollah al-Sistani has not accepted the validity of Khabar al-Thiqah and considers his only criterion in the validity of Khabar al-Wahid to be its spiritual agreement with the Qurʼan and the Sunnah. His main reason for proving the mentioned theory is the Mutawatir narrations (narrations narrated by several sources), which the contents of them is to obtain the Khabar in case of agreement with the Qurʼan and the Sunnah, and to reject it if it is contrary to the Qurʼan and the Sunnah. Since there is no correct and comprehensive explanation and analysis of this theory and its foundations in books and articles, even from the theory's cofounders, the present study, with the aim of explaining the contents of the theory and analyzing the limits and gaps of the evidence and in the shadow of describing and analyzing the Usuli and narrative propositions and by collecting library data and by categorizing the narratives considered by the theory's supporters and by examining the way of their implication and explaining its various aspects, has tried to provide a correct explanation and analysis of the theory and to answer possible problems with the theory.
Machine summary:
بر این اساس اگر مراد از موافقت، موافقت با مؤدای قرآن باشد، جعل حجیت برای خبر فقط در فرض نادری اثر دارد؛ زیرا باوجود آیه، خود آیه برای استدلال بر مسئله کافی است و نیازی به خبر نیست تا جعل حجیت برای آن لازم باشد اما اگر مراد از موافقت، موافقت با روح قرآن باشد جعل حجیت برای خبر اثر دارد؛ مثلاً روایاتی وارد شده است که مفاد آنها پرداخت زکات «مالالتجاره»است (طوسی، 1390، 2/9) و این روایات با روح قرآن موافق است ولی نص قرآن بر آن دلالت ندارد و اثبات زکات در مال تجارت نیاز به دلیل دارد و آن دلیل در صورتی قابل عمل است که دلیلی بر حجیت آن وجود داشته باشد (صدر، 1408، 2/356).
مفاد روایت نخست در مقام بیانِ قاعده عام در نسبت سنجی احادیث است و چنین قاعدهای با موافقت و عدم موافقت با روح قرآن سازگار است؛ زیرا اگر مراد از موافقت، موافقت با مؤدای نصّ خاصی از قرآن باشد، لازمهاش این است که تمامی روایاتی که موافق مؤدای قرآن نیستند، باطل باشند، درحالیکه همه مؤمنان اتفاقنظر دارند که نص و ظاهر قرآن شامل تمامی احکام شرعی نیست بلکه اکثر احکام از طریق پیامبر ص و ائمه ع به ما رسیده و آنها بیانگر احکام شرعی هستند و اگر حکمی را بیان نمایند که موافق با مضمون قرآن نباشد بر اساس شأن خود عمل کردهاند.
در جواب باید گفت که این روایت بهعنوان دلیل برای نظریه نیست بلکه صرفاً بیانی است برای اینکه موافقت و مخالفت خبر با روح قرآن و سنت، معنای اعمی دارد که شامل مخالفت با قواعد قرآنی هم میشود.