Abstract:
هدف تحقیق حاضر؛ مدل پارادیمی توانمندسازی معلمان مدارس دوره ابتدایی به منظور بهبود فرایندهای یادگیری از طریق پیام رسان شاد بوده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، کیفی- نظریه داده بنیاد بوده است. محیط تحقیق شامل کلیه معلمان آموزش و پرورش شهر خرم آباد به تعداد 1500 (1400-1401) بوده است. شیوه نمونهگیری به روش نظری تا حد اشباع تا 21 نفر تداوم یافت. ابزار تحقیق شامل مصاحبه غیرساختار یافته بوده است. برای تحلیل دادههای روش کد گذاری باز، کد گذاری محوری و کذاری انتخابی استفاده شد. بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد، شرایط علی توانمندسازی معلمان به منظور بهبود فرایندهای یادگیری از طریق پیام رسان شاد مبتنی بر شرایط علی مشتمل بر 7 کد گزینشی آشناسازی با چرخه یادگیری در مدل آموزش معکوس؛ آشناسازی با طراحی بازیهای رایانهای؛ درگیر کردن کاربران در فرایندهای یادگیری؛ آشناسازی با وسایل و فناوری آموزشی؛ آشناسازی با نحوه تولید محتوا؛ آشناسایی با شیوههای یادگیری الکترونیکی، آشناسایی با ابزارهای یادگیری الکترونیکی بوده است. شرایط شرایط زمینهای توانمندسازی مشتمل بر دو کد گزینشی زمینه روانشناختی؛ زمینه توسعه فعالیت آموزشی الکترونیکی، شرایط راهبردی مشتمل بر سه کد گزینشی رتبه بندی معلمان بر اساس داشتن فعالیتهای یاددهی-یادگیری الکترونیکی؛ رتبه بندی معلمان بر اساس تولید محتوای یادگیری الکترونیکی؛ رتبه بندی معلمان بر اساس بهرهگیری از ابزارهای یادگیری الکترونیکی؛ شرایط شرایط مداخلهای مشتمل بر سه کد گزینشی عادت به تدریس سنتی؛ بیانگیزگی تدریس به شیوه الکترونیکی؛ ضعیف بودن امکانات دردسترس؛ و پیامدهای توانمندسازی معلمان مشتمل بر سه کد گزینشی عادت به تدریس سنتی؛ بیانگیزگی تدریس به شیوه الکترونیکی؛ ضعیف بودن امکانات دردسترس، و پیامدهای توانمندسازی معلمان مدارس مشتمل بر دو کد گزینشی بهبود کیفیت یادگیری؛ و بهبود میزان قبول بوده است.
The purpose of the present research; The paradigmatic model of empowering primary school teachers to improve learning processes through the messenger Shad. This research was applied in terms of purpose and qualitative in terms of method-data theory. The scope of the research includes all education teachers in Khorramabad city. It was 1500 (1400 1400 1400 1400 -1401 1401 1401 1401 ). The theoretical sampling method was continued until the saturation point up to 21 people. The research tool included an unstructured interview. Open coding, axial coding and selective coding were used for data analysis. In general, the results of the research showed that the causal conditions of empowering teachers to improve learning processes through the Shad messenger based on causal conditions including 7 selective codes of familiarization with the learning cycle in the reverse education model; familiarization with the design of computer games; involving users in learning processes; familiarization with educational tools and technology; familiarization with how to produce content; Familiarity with electronic learning methods has been familiarization with electronic learning tools. The background conditions of empowerment include two selective codes of the psychological field; The context of the development of electronic educational activities, strategic conditions including three selection codes for ranking teachers based on having electronic teaching-learning activities; ranking teachers based on the production of electronic learning content; ranking teachers based on the use of electronic learning tools; The conditions of the intervention conditions include three selective codes of traditional teaching habit; lack of motivation to teach electronically; Weakness of the available facilities; and the consequences of empowering teachers including three optional codes of traditional teaching habits; lack of motivation to teach electronically; The weakness of the available facilities, and the consequences of empowering the teachers of the schools including two selective codes to improve the quality of learning; And the acceptance rate has been improved
Machine summary:
بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد، شرایط علّی توانمندسازی معلمان به منظور بهبود فرایندهای یادگیری از طریق پیام رسان شاد مبتنی بر شرایط علّی مشتمل بر 7 کُد گزینشی آشناسازی با چرخه یادگیری در مدل آموزش معکوس؛ آشناسازی با طراحی بازی های رایانه ای؛ درگیر کردن کاربران در فرایندهای یادگیری؛آشناسازی با وسایل و فناوری آموزشی؛ آشناسازی با نحوه تولید محتوا؛ آشناسایی با شیوه های یادگیری الکترونیکی، آشناسایی با ابزارهای یادگیری الکترونیکی بوده است.
شرایط شرایط زمینه ای توانمندسازی مشتمل بر دو کُد گزینشی زمینه روانشناختی؛ زمینه توسعه فعالیت آموزشی الکترونیکی، شرایط راهبردی مشتمل بر سه کُد گزینشی رتبه بندی معلمان بر اساس داشتن فعالیت های یاددهی-یادگیری الکترونیکی؛رتبه بندی معلمان بر اساس تولید محتوای یادگیری الکترونیکی؛رتبه بندی معلمان بر اساس بهره گیری از ابزارهای یادگیری الکترونیکی؛ شرایط شرایط مداخله ای مشتمل بر سه کُد گزینشی عادت به تدریس سنتی؛ بی انگیزگی تدریس به شیوه الکترونیکی؛ ضعیف بودن امکانات دردسترس؛و پیامدهای توانمندسازی معلمان مشتمل بر سه کُد گزینشی عادت به تدریس سنتی؛ بی انگیزگی تدریس به شیوه الکترونیکی؛ ضعیف بودن امکانات دردسترس ،و پیامدهای توانمندسازی معلمان مدارس مشتمل بر دو کُد گزینشی بهبود کیفیت یادگیری ؛ و بهبود میزان قبول بوده است کلیدواژهها: توانمندسازی، معلمان، مدارس ابتدایی،فرایندهای یادگیری، پیام رسان شاد، نظریه داده بنیاد مقدمه با اینکه راه اندازی شبکه شاد با هدف استمرار آموزش و یاددهی-یادگیری برای دانش آموزان صورت پذیرفته است و در این راستا شکلی از فرایندهای یادگیری را فراهم کرده است ولی مشکلات متعددی را در اجرای فرایندهای یادگیری برای طرفین یادگیری بویژه معلمان دارد.
مسئله اصلی تحقیق حاضر عبارت است ازاینکه مدل پارادیمی توانمندسازی معلمان مدارس دوره ابتدایی به منظور بهبود فرایندهای یادگیری از طریق پیام رسان شاد چگونه است؟ پیشینه تحقیق مطالعه فضلی و زدان پناه(1399) با عنوان«بررسی میزان اثربخشی شیوههای آموزش در دوران قرنطینه اجباری شیوع کرونا» نشان داد، پنج راه ارتباطی بین آموزش و پرورش و دانشآموزان که شامل حضور، شبکه شاد، تلویزیون، رادیو و بستههای خودآموز بهاری بودند، به عنوان راههای ارتباطی اثربخش در دوران قرنطینه اجباری شیوع کرونا مورد استفاده و تأئید قرار گرفت.