Abstract:
هدف از پژوهش حاضر «راهکارهای ارزشیابی اثربخش معلمان در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول بنیادین» میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و شیوه گردآوری دادهها نیز مبتنی بر شیوه کتابخانهای و اسنادی میباشد که این دادههای به دست آمده با رویکرد توصیفی – تحلیلی در راستای رسیدن به موضوع پژوهش حاضر مورد تحلیل قرار گرفته است. بر این اساس باید گفت که ارزشیابی به علت ماهیت و عملکرد خاص خود، در هر گونه نظام آموزشی یکی از گستردهترین و جنجال برانگیزترین مباحث آموزشی است و با وجود اهمیت فراوانی که دارد و نیز اختصاص حجم عظیمی از مباحث تربیتی به خود به مقدار بسیار کمی مورد استفاده قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که هر یک از روشهای ارزشیابی معلم تنها بخشی از فعالیتهای علمی و آموزشی معلم را میسنجد و بنابراین برای بدست آوردن تصویر کاملتری از آموزش و فعالیتهای علمی معلم لازم است روشهای مختلف ارزشیابی مورد استفاده قرار گیرند. این تاکید بر استفاده از روشهای مختلف ارزشیابی به ویژه زمانی که قرار است ارزشیابی تراکمی انجام گیرد و نتایج آن برای تصمیمگیریهای موثر بر سرنوشت شغلی معلمان به کار گرفته شود الزامی است.
Machine summary:
بر اين اساس بايد گفت که ارزشيابي به علت ماهيت و عملکرد خاص خود، در هر گونه نظام آموزشي يکي از گسترده ترين و جنجال برانگيزترين مباحث آموزشي است و با وجود اهميت فراواني که دارد و نيز اختصاص حجم عظيمي از مباحث تربيتي به خود به مقدار بسيار کمي مورد استفاده قرار گرفته است .
يافته هاي پژوهش حاضر حاکي از آن است که هر يک از روش هاي ارزشيابي معلم تنها بخشي از فعاليت هاي علمي و آموزشي معلم را ميسنجد و بنابراين براي بدست آوردن تصوير کامل تري از آموزش و فعاليت هاي علمي معلم لازم است روش هاي مختلف ارزشيابي مورد استفاده قرار گيرند.
دليل مهم انجام ارزشيابي پيشرفت تحصيلي، بهبود يا تغيير فرآيند آموزش است در اين صورت معلم با استفاده از 99 شيوه ها و الگوها و فنون مناسب اطلاعات لازم را گردآوري نموده واز آنها در جهت بهبود فرآيند ياددهي– يادگيري استفاده ميکند (همان : ٣٤).
از کارپوشه آموزشي مانند کارپوشه دانش آموزي هم براي ارزشيابي از کار معلمان و هم آموزش و توسعه دانش و مهارت هاي آنان استفاده ميشود.
اين تأکيد بر استفاده از روش هاي مختلف ارزشيابي به ويژه زماني که قرار است ارزشيابي تراکمي انجام گيرد و نتايج آن براي تصميم گيريهاي مؤثر بر سرنوشت شغلي معلمان به کار گرفته شود الزامي است .
اين تأکيد بر استفاده از روش هاي مختلف ارزشيابي به ويژه زماني که قرار است ارزشيابي تراکمي انجام گيرد و نتايج آن براي تصميم گيريهاي مؤثر بر سرنوشت شغلي معلمان به کار گرفته شود الزامي است .