Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تعدیل سوگیری شناختی- ذهنآگاهی با چهرههای هیجانی و مناظرطبیعی درافسردگی در دانشجویان دانشگاه کردستان انجام پذیرفته است. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی پیشآزمون – پسآزمون با دوگروه آزمایشی و کنترل بوده است. جامعه آماری تمامی دانشجویان دانشگاه کردستان در حال تحصیل 97- 98 بودند. نمونهگیری بصورت دردسترس، از طریق اعلام فراخوان افرادی که داوطلب شدند و نمره لازم درپرسشنامه افسردگی بک ویرایش دوم (نمره 19به بالا) کسب کرند، صورت گرفت. 36 نفر از شرکتکنندگان ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند که 18 نفر در گروه کنترل و 18 نفر در گروه آزمایش دستهبندی شدند، ابزارهای پژوهشی شامل پرسشنامه افسردگی بک و تکلیف پروب دات سنجشی که در دوگروه قبل و بعد از اجرای مداخله اجرا شده است. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه دو بار در هفته تحت مداخله تعدیل سوگیری شناختی- ذهنآگاهی با چهرههای هیجانی و مناظر طبیعی، قرار گرفتند. به منظور تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد، دادهها حاکی از تفاوت معنادار گروه آزمایش در میزان افسردگی و سوگیری توجه منفی در مقایسه باگروه کنترل بود. نتایج نشان دادند که تعدیل سوگیری شناختی – ذهنآگاهی با چهرهای هیجانی و مناظر طبیعی بر کاهش افسردگی تاثیر دارد.
Machine summary:
Cognitive Bias Modification 36 اطلاعات براي تغيير و اصلاح سوگيريهاي پردازشي مانند توجه انتخابي ١٠و سوگيريهاي تفسيري ، 11 استفاده کرده اند (Teachman، Smyth،Beadel ،٢٠١٤) از انجايي که بسياري از بيماران افسرده به دليل تمايل زياد به واکنش هاي عاطفي منفي، فقدان احساس لذت و عملکرد معيوب سيستم پاداش در پردازش علائم مثبت هيجاني داراي سوگيري ميباشند (Milders &Terrier، Bell،Leppanen ، Hietanen،٢٠٠٤) براين اساس اکثر مداخلات مبتني بر سوگيري شناختي به نقش چهره هاي داراي هيجان مثبت مثل خوشحالي پرداخته اند.
درواقع باکشف ارتباط بين خلق و افکار منفي ميتوان به درمان افسردگي پرداخت و از بازگشت دوباره آن پيشگيري کرد از آنجايي که در افسردگي تمايل بيش ازحد به فکرکردن و نشخوار فکري ١٢درباره بعضي چيزها و تمايل به اجتناب ، يا دورکردن ساير چيزها دارند، وتوجه فرد به راحتي به وسيله هر چيزي که مشکل ساز است ربوده ميشود، تمرينات روزانه توجه آگاهي، تمايل به فکرکردن زياد و نگراني درمورد هرچيزي را کاهش ميدهد (Segal،Teasdale &Williams ،٢٠١٤) ذهن آگاهي ٣ا١ز درمان هاي است که امروزه براي افسردگي و مشکلات ناشي از آن بصورت گسترده استفاده ميشود ( & Tolbanos et al،٢٠١٦) و از درمان هاي شناختي _ رفتاري ١٤مشتق شده که از مولفه هاي مهم موج سوم مدل هاي درماني روانشناختي به شمار ميرود (Grey، Schulz،McCarney & ،٢٠١٢) ذهن آگاهي شامل آگاهي لحظه به لحظه از وضعيت ها و فرايندهاي ادراکي ذهني است که در آن ارزيابي، تعصب و غرض وجود ندارد و شامل آگاهي مستقيم و مداوم از حس هاي جسماني، ادراکها، حالات عاطفي، افکار و تخيلات ميشود (Walach، Niemann،Grossman &Schmidt ،٢٠٠٤) در بسياري از مداخلات با استفاده از اين روش معمولا به دنبال کاهش رنج هاي هيجاني در افراد هستند.