Abstract:
هدف اصلی این پژوهش واکاوی مدل سرما یه فکری در بانکهای دولتی جمهوری اسلامی ا یران ا ست. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت داده ها، پژوهش کمی م یباشد. جامعه آماری ای ن پژوه ش کلیهمدیران بانکهای دولتی جمهوری اسلامی ایران به تعداد 1100 نفر بودند. نمونه آماری 285 نفر از روشنمونهگیری تصادفی طبقاتی با توجه به جدول مورگان انتخاب شد. ابزا ر پژوهش شامل پرس شنامه محققساختهبود. داده های جمعآوری شد ه با استفاده از روش آمار توصیفی و مد لسازی معادلات ساختاری با استفاده ازنرمافزارهای 22SPSS و 2Smart PLS تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. روایی، پایایی و کیفیت مدل پژوهشمورد تایید قرار گرفت. بر اساس بررسی چند ین مدل اندازهگیری سرمایه فکری ارایه شده توسط محققان قبلی ،سرمایه فکری به سرما یه انسانی، سرما یه ساختاری، سرما یه نوآور ی و سرما یه مشت ری طبقهبند ی میشو د. دراین پژوه ش یک سیستم شاخص کی فی برای چهار عنصر سرمایه فکر ی فوق با تجز ی ه و تحلی ل محتوای آنهاطراحی شده است. از طر یق مطالعه تجربی در بانکهای دولتی، مشخص شد که رابطه معناداری بین امتیازا تعناصر چهارگانه و عملکرد تجار ی آن وجود دارد که اعتبار و منطقی بودن مدل انداز هگیری سرمایه فکر ی وسیستم شاخصها را اثبات م یکند. در ا ین بین، مطالعه تجربی بیشتر ثابت میکند که رابطه قابل توجهی بی نچهار عنصر سرمایه فکری وجود دارد. بنابرا ین بانکها با ید سرمایه فکر ی خود را از منظر یکپارچه مد یر یتو بهبود بخشند .
The main purpose of this study is to investigate the intellectual capital model in state-owned banks of the Islamic Republic of Iran. The present study is a quantitative research in terms of applied purpose and in terms of the nature of the data. The statistical population of this study was all managers of state-owned banks in the Islamic Republic of Iran, numbering 1100 people. The statistical sample of 285 people was selected by stratified random sampling method according to Morgan table. The research tool included a researcher-made questionnaire. The collected data were analyzed using descriptive statistics and structural equation modeling using SPSS22 and Smart PLS2 software. The validity, reliability and quality of the research model were confirmed. Based on several models of measuring intellectual capital presented by previous researchers, intellectual capital is classified into human capital, structural capital, innovation capital and customer capital. In this research, a qualitative index system has been designed for the above four elements of intellectual capital by analyzing their content. Through empirical study in state-owned banks, it was found that there is a significant relationship between the scores of the four elements and its business performance, which proves the validity and rationality of the intellectual capital measurement model and the system of indicators. In the meantime, further empirical study proves that there is a significant relationship between the four elements of intellectual capital. Therefore, banks must manage and improve their intellectual capital from an integrated perspective.