Abstract:
احساسات نقش پذیری، در سوق دادن زوجین به سوی رفتارهای اخلاقی و هنجارمند، عناصر مهمی قلمداد میشوند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر گرفتن این دسته از احساسات شامل احساسات بازاندیشانه و همدلانه زنان در روابط زناشویی از میزان گرایش به برنامههای ماهواره و شبکههای اجتماعی مجازی به انجام رسیده است. چهارچوب و مدل نظری پژوهش بر اساس تلفیق نظریههای تامپسون و شات تدوین شده است. روش پژوهش پیمایشی است و جامعه آماری دربرگیرنده زنان متاهل 20 تا 55 ساله شهر بروجرد است. نمونهگیری به روش طبقهای نامتناسب و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 400 محاسبه شد. نتایج پژوهش نشان میدهد در حالت کلی، گرایش به رسانه بر احساسات نقش پذیری زنان متاهل تاثیر مثبت دارد. اما در بررسی ابعاد جزئی متغیرها، مشخص شد گرایش به شبکههای ماهواره، بر احساسات بازاندیشانه تاثیر منفی دارد. نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره نیز نشان میدهد ابعاد مختلف متغیر شبکه اجتماعی مجازی حدود 39 درصد و ابعاد مختلف گرایش به ماهواره 35 درصد از مقدار کل واریانس متغیر وابسته (احساسات نقش پذیری) را تبیین میکنند.
The feelings of role taking are considered important elements in leading married couples towards ethical and normal behaviors. The present research aims at studying this group of feelings including rethinking and empathy being effected in martial relationships by husband's and wife's inclination towards satellite TV programs and virtual social networks. The theoretical framework and model of the research are developed based on integration of Thompson's and Schutte's theories. The survey method was used for the research and the statistical population included 20-55-year-old married women from Boroujerd city, Iran. Sampling was done by disproportionate stratified sampling and the sample volume was calculated as 400 based on Cochran. The research results show that inclination towards media generally has a positive effect on role taking by married women. But by studying the dimensions of the variables, it became clear that inclination towards satellite TV programs has a negative effect on the feeling of rethinking. Also, the results of multivariate regression show that the different dimensions of virtual social networks and different dimensions of inclinations towards satellite TV programs express 39% and 35% of the total amount of variance of the dependent variable (feelings of role taking), respectively.