Abstract:
هدف مقاله حاضر پرداختن به موضوع فرضیه بازار کارا برای امور مالی رفتاری: بررسی عوامل تاثیرگذار بر رفتار سرمایهگذاران میباشد. سرمایهگذاران برای درک و تصمیمگیری بهتر در بازارهای مالی باید از روشهای نوین استفاده نمایند. مالیرفتاری تفکرات، بینش و احساساتی را که در فرآیندهای تصمیمگیری سرمایهگذاران دخالت دارند، مورد بررسی قرار میدهد. به سخن دیگر، مالیرفتاری تلاش میکند تا اثبات کند که چرا بازارهای مالی ناکارا هستند، همچنین مالی رفتاری به دنبال تاثیر فرآیندهای روانشناسی، جامعه شناسی، عصب شناسی و عوامل نهادی در تصمیمگیریهای سرمایهگذاران میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی توسعهای و از نظر گردآوری دادهها و اطلاعات، توصیفی پیمایشی میباشد. متغیرهای پژوهش عبارتاند از: سرعت انتشار اطلاعات، رفتار مصرفکنندگان، انتشار بههنگام اطلاعات، انتشار عمومی اطلاعات، رفتار منطقی و رفتار احساسی سرمایهگذاران. جامعهآماری پژوهش شامل دادههای جمعآوری شده از 160 نفر از فعالان بازار سرمایه در قالب پرسشنامه میباشد. در پژوهش حاضر به منظور تحلیل دادههای گردآوری شده از مدل معادلات ساختاری از نرمافزار SMART PLS3 استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از این موضوع میباشد که سرمایهگذاران باید در تصمیمات سرمایه گذاری خود نسبت به متغیرهایی مانند سرعت اطلاعات منتشره و متغیرهای اشاره شده توجه نمایند، زیرا در تصمیمات آنها تاثیر بسزایی دارد.
The purpose of this article is to deal with the efficient market hypothesis for behavioral finance: investigating the factors influencing the behavior of investors. Investors should use new methods to understand and make better decisions in financial markets. Behavioral finance examines the thoughts, insights, and emotions involved in the decision-making processes of investors, behavioral finance tries to prove why financial markets are inefficient, also behavioral finance looks for the impact of psychological processes, sociology, neuroscience and institutional factors in investors' decisions. current research is a developmental application in terms of its purpose, and a descriptive survey in terms of collecting data and information. research variables are: speed of information dissemination, consumer behavior, timely information dissemination, general information dissemination, logical behavior and emotional behavior of investors. The socio-statistics of the research includes data collected from 160 capital market participants in the form of a questionnaire. In the present study, SMART PLS3 software was used to analyze the collected data from the structural equation model. The results of the research indicate that investors should pay attention to variables such as the speed of information spread and the mentioned variables in their investment decisions, because it has a significant impact on their decisions.