Abstract:
اسناد حسنات و سیئات به خدا و انسان همواره مورد اهتمام فرهنگ قرآن بوده است و اندیشهورانی نظیر مفسران، متکلمان، فیلسوفان و عارفان آن را کانون بررسی قرار دادهاند. در این میان، در آیه 78 سوره نساء، حسنات و سیئات از جانب خدا قلمداد شده؛ درحالیکه در آیه بعد، بر اسناد حسنات به خدا و سیئات به انسان تأکید شده است. این تفاوت در اسناد، به مثابه چالشی مهم، همواره مورد اهتمام اندیشهوران بوده که در این نوشتار به تنظیم، تقریر، مقایسه و ارزیابی دیدگاه ابن تیمیه حرانی (۶۶۱-۷۲۸ ق) و علامه طباطبایی (۱۲۸۱-۱۳۶۰ ش) پرداخته شده است. از رهگذر این جستار، روشن میشود که ابن تیمیه، آیه نخست را بیانگر برگشت دستورات پیامبر(ص) به دستورات الهی در حوزه تشریع دانسته، درحالیکه آیه دوم را بیانگر برگشت تکوینی حسنات به خدا میداند؛ اما به باور علامه طباطبایی، هر دو آیه با نگرش تکوینی، از یکسو، بیانگر اصل قرآنی «همسانی آفرینش و زیبایی» و نگرش هستیشناسانه به سیئات است و از سوی دیگر، بیانگر «عدمیبودن سیئات» با نگرش مقایسهای و اسناد آنها به انسان در پی گناهان اوست.
The attribution of good and evil deeds to God and human has always been regarded by the qur’anic culture, and figures including interpreters, theologians, philosophers, and mystics have focused their attention on it. In this regard, the verse 78 of the Woman chapter has been taken to allude that the good and evil deeds are from God, while the next verse has been regarded as evidence to the attribution of good deeds to God and the evil deeds to the human. As an important challenge, this difference in attribution has been constantly discussed by thinkers. Consequently, this study set out to organize, interpret, compare, and evaluate the viewpoints of Ibn Taymiyya Harrani (661-728 AH) and ‘Allamah Tabataba’i (1281-1360 AH) about this issue. The results of the study reveal that Ibn Taymiyya has taken the first verse to indicate that the Prophet’s (s) orders originate from the divine orders in the domain of legislation and the second verse to designate that the good deeds existentially originate from God. However, in ‘Allamah Tabataba’i’s viewpoint, both verses have an existential attitude, express the qur’anic principle of “the similarity of creation and beauty” and the ontological view to evil deeds, and proclaim “the non-existential nature of evil deeds” through a comparative stance and attribute them to the human due to his sins.