Abstract:
در معماری ایرانی، تز یینات همیشه نقش اساسی داشته ان د. در دوره اسلا می با توجه به منع شرعی
صورتگری، هنرمندان مسلمان ز یبات ر ین نقوش انتزاعی را جهت تز یین بناها ی مذه بی پ دید آوردند
از طرفی به دلیل اه میت پیام الهی قرآن بر ای مسلم ین؛ عنصر خط عر بی وارد تمام شئون
زندگی مسل مین از جمله تز یینات صن ایع و معما ری ش د.آجرکاری یکی از تزئینات منحصر بفرد در
دوره سلجوقی میباشد که با تکیه بر کتیبه های به ساختار بنا معنای اسلامی و مفهومی داده است علاوه بر
آن در کنار این تزیینات کتیبه های گج بری نیز به کمال رسیدکه از جمله محراب بناهای مذهبی را پوشاند
و به دلیل سهولت در پرداخت شدن و نوع فرم گرفتن در کنار آجرکاری رشد کرد بنابراین هنر آجرکاری
و گچکاری دوران سلجوقی ویژگی هایی خاصی را درخود نهفته دارد که پرداختن به آن ضروری می
باش د.هدف از این پژوهش مقایسه کت یبه های آجرکاری و گچی این دوران می باشد تا از این طریق تاثیر
پذیری این دو نوع تزیین را برهم نشان دهیم از آنجایی که کتیبه ها گچی در معماری همزمان با کتیبه های
آجری رشد کرده بنابراین تاثیر آنها برهم وجود دارد که هدف مطالعه این بخش از معماری دوران
سلجوقی است .در این مقاله با توجه به ویژگیهای هنر سلجوقی محقق به بررسی و مطابقت این دو هنر در
کنار هم پرداخته است تا از این طریق ویژ گیهای شاخص آنها در نوع کتیبه هایی بناها مشخص گرد د.و به
این سوال پاسخ داده شود که این هنر در دوران سلجوقی در چه جایگاهی از نظر ارزش مکانی و قدسی
داشته است و چه ویژگی های مشترکی بین این دو نوع کتیبه است ؟
Decorations have always played a major role in Iranian architecture.In the Islamic period, due to the
religious denial of formality, Muslim artists created the most beautiful abstract designs to decorate
religious buildings. On the other hand, due to the importance of the divine message of the Quran to
Muslims, the elemental Arabic line embraced all aspects of the life of Muslims, including the decorations
of industry and architecture.Bricks is one of the unique decorations of the Seljuk period, which, based
on inscriptions to the structure of the building, has given a meaning to the Islamic and conceptual, in
addition to these decorations the inscriptions of the plasterboard have also come to the end, including
the sanctuary of religious buildings and covered The reason for the ease of payment and the type of
molding along with the bricklaying grew so the art of brickwork and plastering of the Seljuk era has
certain features that are necessary to address it.The purpose of this research is to compare the bricks
and gypsum inscriptions of this period in order to illustrate the impact of these two types of
decorations, since the gypsum inscriptions in the architecture are grown together with brick inscriptions,
so their effect on each other is the purpose of this section is to study the Seljuk era's architecture.In this
paper, considering the features of Seljuk art, the researcher has examined and matched these two arts
together in order to indicate the characteristics in the type of inscriptions of buildings. And to answer
this question, what place of art in the Seljuk period, in terms of spatial and sacred value, and what are
the common features between these two types of inscriptions?