Abstract:
نقشبندیه از فرقههای تصوف در دوره تیموری است که رهبران آن تلاش داشتند در امور اجتماعی مداخله
کنند. نزدیکی ایشان به هیئت حاکمه این شبهه را پیش میآورد که ایشان از اصول ساختاری آیین درویشی
عدول و به امور دئیایی ورود کردهاند. بنابراین پرسش پیش رو این خواهد بود که آیا علمای نقشبندیه
اقدامات خود را منافی دنیاگریزی اهل تصوف میدانستهاند؟ اگر پاسخ مثبت است» ذیل چه توجیه یا
تفسیری؟ یافتههای تحقیق به نوع خاصی از اجتهاد تاکید میکند که اصل را بر ایجاد تعادل بین گرایشات
دنیوی و اخروی میگذارد. در این سازوکار هر نفسی بنا به ظرفیت و مرتبه خود دارای سهمی از مادیات و
معنویات است. در این میانه خود علمای نقشبندی(به عنوان خواص) این وارستگی را در خود احساس
میکردند تا با مادیترین بخش جامعه ارتباط برقرار کنند و با راهبری آنها در جهت احقاق حقوق مردم
بکوشند. تنها از این طریق بود که شرایط آبادانی دنیای بیرون و درون همزمان فراهم میآمد. بنا بر ماهیت
موضوع» روش تحقیق در پژوهش حاضرء تاریخی -تحلیلی است.
Naqshbandiyah is one of the Sufi cults in the Timurid era whose leaders tried to
interfere in social affairs. Their proximity to the governing body made it
suspicious that they had strayed from the Sufi structural principles and turned to
worldly affairs. So the first question is whether the Naqshbandi scholars have
considered their actions to be against the Sufi worldview? If yes, what is their
justification or interpretation? The findings of the study emphasize a particular
type of ijtihad that establishes the principle of balancing Material and spiritual
tendencies. In this mechanism, every soul has its share of material and spiritual,
by its capacity and rank. In the meanwhile, the Naqshbandi scholars themselves
(as elites) felt this attachment to communicate with the most material part of
society and to guide them in obtaining the right of the people. It was only in this
way that provide conditions for the development of the outside and the inside
world came together. By the nature of the subject, the research method in this
study is historical-analytical.