Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی شناخت از منظر حکمت متعالیه و روانشناسیشناختی، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، انجام شده است و پرسش اصلی اینست: شناخت در مکتب صدرایی و روانشناسیشناختی، دارای چه هویت و ویژگیهای منطبق یا غیر منطبق به هم، می باشد؟ صدرا مبتنی بر نگاه انسانشناختی خاص خود و ابعاد وجودی انسان، شناخت را به حضوری و حصولی تقسیم میکند و فراتر از بُعد فیزیکال شناخت از ابعاد تجردی و غیر فیزیکال آن نیز سخن میگوید، اما در روانشناسی شناختی تنها به بعد فیزیکال شناخت اشاره شده و با استفاده از روش تجربی و متناسب با ساختارهای تجربهپذیر انسان، به تحلیل این مساله التفات شده است. حکمت متعالیه ابزار شناخت را حس، قلب، عقل و قرآن دانسته و شناخت حقیقی انسان را متاثر از اتحاد با عقل فعال و همسویی با مبادی مجرده میداند، درحالی که روانشناسی شناختی ابزار شناخت را تنها حواس پنجگانه می داند که به سیستم عصبی انسان مربوط است؛ هشیاری، توجه، حافظه زبان و تصمیمگیری را جزء مسائل مرتبط با شناخت میداند. در حکمت متعالیه خیال در عین زمینهساز بودن برای آفرینشگری عقل، در مراحل بعد بهعنوان ابزاری برای اتصال به عالم خیال به کار میرود که از ساحتی فراتر از بعد فیزیکال برخوردار است؛ اما در روانشناسی شناختی تخیل تنها یک فرایند سیستم عصبی برای به وجود آوردن تصاویر در مغز است. کلیدواژهها: شناخت ،حکمت متعالیه، روان شناسی شناختی،تجرد
AbstractThe research aims to investigate cognition from the perspective of transcendental wisdom and cognitive psychology with a descriptive-analytical method and is an answer to the main question that "cognition in the Sadrai school and cognitive psychology, what identities and features are compatible or incompatible". Beyond the physical dimension of cognition, Sadra paid attention to other dimensions of human existence that are related to cognition, and by dividing cognition into presence and acquisition, he gave it an abstract dimension and argued. He proves the immunity of science and human knowledge. In cognitive psychology, only the physical dimension of cognition is mentioned, and this problem is analyzed from the physical method and paying attention to human experiential structures. Transcendental wisdom considers sense, heart, intellect, and the Qur'an to be the means of cognition, and the true knowledge of man is connected to revelation. Cognitive psychology considers the means of cognition to be only the five senses, which are related to the human nervous system. Consciousness, attention, language memory and decision-making are among the issues related to cognition. In the transcendental wisdom, imagination, while being a foundation for the creation of reason, is used in later stages as a tool to connect to the world of imagination, which has a dimension beyond the physical dimension; But in cognitive psychology, imagination is only a process of the nervous system to create images in the