Abstract:
هدف این پژوهش شناسایی موانع و سدهای ملموس و آشکار موجود بر مسیر انتصاب زنان در جایگا ههای راس هرم قدرت از دیدگاه زنان شاغل بود. روش پژوهش، روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی تاویلی بود. برای مصاحبه، شرکت کنندگان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. معیار شرکت در مصاحبه، تمایل بانوان شاغل در ادارات و سازمانها برای بیان نظرات خود در زمینه موضوع پژوهش بود. فرآیند نمونهگیری در جریان مصاحبه با به اشباع رسیدن دادهها پایان یافت. برای تحلیل دادهها از روش (کلایزی (Paul Colaizzi استفاده گردید. ابتدا گردآوری دادههای تحلیل تا اشباع ادامه یافت. جملات مهم استخراج شدند. معنی آنان فرموله شد. جهت حفظ قابلیت تایید پژوهش، درتمام مراحل، مستندات به دست آمده با استفاده ازکسب نظرات مشارکت کنندگان حفظ شدند که همین مسیله، اطمینان پذیری دادهها و قابلیت تایید آنها را امکان پذیر میکند. پس از تجزیه و تحلیل یافتهها بیست و یک مفهوم کلی شناسایی شدند که در قالب سه محور: عوامل شخصیتی و فردی مربوط به زنان، عوامل شخصیتی و فردی مربوط به مردان، و عوامل مرتبط با فرهنگ و اجتماع قرار گرفتند.
Machine summary:
" ترجیح نقش مادرانه باور همه شرکت کنندگان این است که از عوامل مهم دیگری که باعث عدم ارتقای شغلی زنان در ادارات و سازمانها میشود و از صعود آنان به سوی قله هرم قدرت جلوگیری میکند یا باعث کند شدن حرکت آنان میشود نقش مادرانه آنان برای فرزندان است بیشتر آنان ترجیح میدهند نقش مادری را برای فرزندان در تمام سنین در اولویت قرار دهند و برای ایفای درست نقش مادری ترجیح میدهند پستهایی را اشغال کنند که دغدغه کمتری داشته باشند و با خاطری آسودهتر در کنار فرزند یا فرزندان باشند.
" ترجیح روسا به جذب و ارتقای مردان و تسلط دیرینه مردان بر ساختارهای اداری تمام شرکت کنندگان در مصاحبه به این نکته اشاره کردهاند که افرادی که در راس هرم قدرت سازمان قرار دارند و در تصمیم سازی و تصمیم گیری برای انتصابها و عزل و نصبها ایفای نقش میکنند مردان هسند و مسلما ترجیح میدهند از مردان برای اشتغال در پستهای مدیریتی خصوصا پستهای مهم و ستاره دار استفاده کنند.
" وجود دستههای قدرت طلبانه مردان تقریبا تمام شرکت کنندگان در این پژوهش که مورد مصاحبه قرار گرفتهاند به این نکته اشاره کردهاند که در بیشتر سازمانها، ادارات و نهادها این مردان هستند که در راس هرم قدرت قرار دارند و نیز مردان هستند که با ایجاد تیمها یا قرار گرفتن در تیمها به دنبال طی کردن پلههای منفعت فردی هستند و برای زنان چنین جایگاهی در تیمها کمتر متصور است.