Abstract:
تحلیل فوکو از روابط قدرت و معرفت و بدن نه در سطح نهادی اجتماعی که در پراکنش و توزیع تکنولوژی قدرت و مناسباتشان با پیدایش صور معرفت بهخصوص عوامل انسانی معطوف به فرد/ ابژه متمرکز شد. ٩۱ قدرت از نگاه فوکو نیرویی چندظرفیتی است که در مجموعهای متکثر از روابط در شبکههای اجتماعی منتشر و پراکنده شده است . فوکو قدرت را یک وضعیت راهبردی پیچیده میداند که در همه جا از روابط انسانی برقرار است (۲). مسئلة قدرت در تحلیل روابط اجتماعی مسئلهایست که در این پژوهش با تکیه بر نمایش روحوضی بدان پرداخته میشود . قدرت در روابط اجتماعی نه فقط به ارتباط میان شخصیتها در این نمایش مربوط میشود؛ بلکه ناشی از روابط اجتماعی میان مردم در دورة *"قاجار" نیز میشود. بنابراین چهت دستیابی به اهداف پژوهشی در راستای پژوهشهای صورت گرفته با روشی تحیلی-توصیفی به واکاوی ریشههای جامعهشناسانة نمایش روحوضی؛ از جمله ارباب و رعیتی» گفتمان مثبت و منفی, اخلاقگرایی جمعی با بهرهگیری از تکینیکهایی؛ از جمله حرفتوحرفء نعل وارونه و... میپردازد. مسئلهای که در پژوهشهای صورت گرفتة اخیر با تکیه بر آراء فوکو بر نمایشهای ایرانی خاصه "روحوضی " انجام نگرفته است.
Foucault's analysis of the relationship between power and knowledge and the body is not focused on the social institutional level, which is focused on the individual/object in the distribution and distribution of power technology and their relationships with the emergence of forms of knowledge, especially human factors. Power, from Foucault's point of view, is a multi-capacity force that is spread and dispersed in a diverse set of relationships in social networks. Foucault sees power as a complex strategic situation that exists everywhere in human relations.
The issue of power in the analysis of social relations is an issue that is addressed in this research based on Rouhudzi's presentation. Power in social relations is not only related to the relationship between the characters in this show but also results from the social relations between people in the "Qajar" period. Therefore, to achieve the research goals in the direction of the research conducted with a descriptive-analytical method, to analyze the sociological roots of the spiritual show, such as master and serf, positive and negative discourse, and collective moralism by using techniques such as Harf Tu The letter, the inverted shoe, etc. A problem that has not been addressed in recent research based on Foucault's views on Iranian dramas, especially "Rohouzi".