Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی رابطه بین مدیریت زمان با تحلیل رفتگی شغلی دبیران تربیتبدنی مدارس استثنایی استان اردبیل بود. پژوهش از نوع کاربردی بود و بر اساس روش توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیهی دبیران تربیتبدنی مدارس استثنایی شهر اردبیل که شامل 75 نفر بود که با توجه به تعداد کم این دبیران، تمامی جامعه آماری بهعنوان حجم نمونه و به روش نمونهگیری همه شماری، در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد مدیریت زمان بووی و هد (Bovey& head, 2001) و پرسشنامه تحلیل رفتگی مسلش و جسکون (Moslesh, 1986&Jackson) بود. میزان پایایی به ترتیب برای پرسشنامههای مدیریت زمان و تحلیل رفتگی شغلی 86/0 و 87/0 به دست آمد که نشان از پایایی سوالات پرسشنامه است. جهت تجزیهوتحلیل یافتهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین مدیریت زمان و تحلیل رفتگی رابطه معناداری وجود دارد. بین برنامهریزی با خستگی عاطفی، کاهش عملکرد فردی و زوال شخصیت رابطه مستقیم وجود دارد. بین سازماندهی با خستگی عاطفی، کاهش عملکرد فردی و زوال شخصیت رابطه مستقیم وجود دارد. بین رهبری با خستگی عاطفی، کاهش عملکرد فردی و زوال شخصیت رابطه معناداری وجود دارد. با توجه بـه یافته بهدستآمده میتوان نتیجه گرفت که معلمانی که بامهارتهای اثربخش و ویژه مدیریت بر زمان خود آشنا هستند، چون میتوانند از زمان خود به نحو احسن استفاده کنند و کمبود آن را جبران کنند، کمتر دچار استرس و بهتبع آن کمتر دچار تحلیل رفتگی شغلی میشوند.
The purpose of the current research was to identify the relationship between time management and job burnout of physical education teachers of exceptional schools in Ardabil province. The research was applied and based on the descriptive-correlation method. The statistical population includes all the physical education teachers of the exceptional schools of Ardabil city, included 75 people, and due to the small number of these teachers, the entire statistical population was considered as the sample size and by the random sampling method. became The data collection tool was Bowie and Head's (2001) standard time management questionnaires and Moslesh and Jeskon (1986) burnout questionnaire. The reliability rate for time management and job burnout questionnaires was 0.86 and 0.87, respectively, which is the reliability of the questionnaire. SPSS software was used to analyze the find ings. The research results indicate that there is a significant relationship between time management and burnout. There is a direct relationship between planning and emotional exhaustion, decrease in individual performance and personality deterioration. There is a direct relationship between organization and emotional exhaustion, decreased individual performance and personality deterioration. There is a significant relationship between leadership and emotional exhaustion, decrease in indiv idual performance and personality dete rioration. According to the findings, it can be concluded that teachers who are familiar with effective and special time management skills, because they can use their time efficiently and compensate for its lack, are less stressed and As a result, they suffer less job burnout.